Matematika   Informatika   Gamta ir žmogus   Biologija   Chemija   Fizika   Technologijos   Aukštesniųjų mąstymo gebėjimų ugdymas   

Biologijos bendrųjų programų pagrindinio ugdymo įgyvendinimo rekomendacijose yra pateikiami veiklų planavimo pavyzdžiai.  Bendrųjų programų įgyvendinimo rekomendacijas rasite čia

Biologijos bendrųjų programų vidurinio ugdymo įgyvendinimo rekomendacijose yra pateikiami veiklų planavimo pavyzdžiai.  Bendrųjų programų įgyvendinimo rekomendacijas rasite čia

 Vykę programų projektų ir įgyvendinimo rekomendacijų pristatymo renginiai:

Pagrindinis ugdymas. 

Atkreipiame dėmesį, kad ilgalaikių ir trumpalaikių planų, parengtų 2008–2012 metais pagal 2008 m. pagrindinio ugdymo bendrąsias programas, pavyzdžiuose minimi tuo metu galiojusieji dokumentai ir sąvokos. Pateikti planų pavyzdžiai negali būti naudojami jų nepritaikius konkrečios mokyklos tam tikrai klasei atsižvelgiant į galiojančius ugdymą reglamentuojančius dokumentus ir mokyklos reikalavimus.

Vidurinis ugdymas 

Atkreipiame dėmesį, kad ilgalaikių ir trumpalaikių planų pavyzdžiuose, parengtuose pagal 2011 m. vidurinio ugdymo bendrąsias programas, minimi tuo metu galiojusieji dokumentai ir sąvokos. Pateikti planų pavyzdžiai negali būti naudojami jų nepritaikius konkrečios mokyklos tam tikrai klasei atsižvelgiant į galiojančius ugdymą reglamentuojančius dokumentus ir mokyklos reikalavimus.

MEDŽIAGA PAMOKOMS

Kauno tvirtovės VII forto - gamtos ir tiksliųjų mokslų mokyklos - parengtos vaizdo pamokos:

  • Įvadas į virusus. Bakteriofagai. Pamokoje glaustai apžvelgiamas virusų pasaulis – pristatoma virusų įvairovė bei jų šiuolaikinė klasifikacija, apžvelgiama skirtingų virusų sandara bei replikacijos mechanizmai. Paaiškinama virusų svarba ekosistemai ir biotechnologijoms. Antroje pamokos dalyje detaliau pristatomi bakteriofagai, kaip labiausiai mokslininkų ištirti virusai. Pamoka paruošta kartu su VU GMC mokslininke dr. Inga Songailiene. Pamokos autorė – Gailė Pocevičiūtė. 
  •  Įgytas (specifinis) imunitetas. Pamokoje apie įgytą (specifinį) imuninį atsaką aptariamos svarbiausios šio imuniteto ląstelės – limfocitai ir jų potipiai, paaiškinama šių ląstelių funkcija ir vaidmuo imuninio atsako metu. Taip pat supažindinama su antikūnų tipais ir jų funkcijomis. Paaiškinama imunologinės atminties sąvoka ir jos susiformavimas persirgus natūralia infekcija arba vakcinuojantis. Pamoka paruošta bendradarbiaujant su Lietuvos biologijos mokytojų asociacija. Pamokos autorius – Ugnė Meškauskaitė. Pamokos skaidrės.
  • Įgimtas (nespecifinis) imunitetas. Pamokoje aptariami svarbiausi žmogaus organizmo biologiniai priešai – patogenai bei mūsų organizmo apsaugos mechanizmai – skirtingų tipų imunitetas. Detaliai nagrinėjamas įgimtas imunitetas, paaiškinamas jo veikimo principas, aptariamos už šį imunitetą atsakingos ląstelės bei jų funkcijos. Pamoka paruošta bendradarbiaujant su Lietuvos biologijos mokytojų asociacija. Pamokos autorius – Ugnė Meškauskaitė. Pamokos skaidrės.
  • COVID-19 vakcinos ir ją papildanti medžiaga. Pamokoje apžvelgiamos COVID-19 vakcinos, jų sudėtis, veikimo principai bei jų saugumas. Taip pat nagrinėjami ir argumentuotai paneigiami labiausiai paplitę antimoksliniai visuomenės prietarai apie vakcinas. Pridedama medžiaga ppt formatu, kuri bus naudinga mokytojui, norint pasirengti pamokai. Vaizdo pamokos autorė – Ugnė Meškauskaitė. 
  • COVID-19 diagnostika. Pamokoje apžvelgiama COVID-19 diagnostika. Pamokos autorius – Ugnė Meškauskaitė. Pamokos skaidrės.
  • „Ląstelės ir jų struktūra“. Pamokoje apžvelgiamos eukariotinės ir prokariotinės ląstelės, jų struktūra, ląstelių organelės bei jų funkcijos. Aptariamas visos ląstelės funkcionavimas. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms. Pamokos autorius – Gabija Vaitkevičiūtė.
  • „Ląstelių dalijimasis: mitozė ir mejozė“. Pamokoje apžvelgiami lytinių ir somatinių ląstelių dalijimosi procesai bei šių procesų pagrindiniai etapai. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms, biologijos dalykui. Pamokos autorius – Gabija Vaitkevičiūtė
  • „Organizmų lytis“. Pamokoje pristatoma skirtingų organizmų lyties tema bei paaiškinamas paukščių lyties nustatymas molekuliniais metodais. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms. Pamokos autorius – Ugnė Meškauskaitė
  • „Pamatinė dogma“. Pamokoje pristatomi transkripcijos ir transliacijos mechanizmai bei paaiškinamas baltymo sintezės kelias organizmų ląstelėse. Vaizdo pamoka tinkama III – IV gimnazijos klasėms, biologijos dalykui. Pamokos autorius – Gabija Vaitkevičiūtė. 
  • „Kraujas ir kraujo grupės“. Pamokoje apžvelgiama kraujo sudėtis ir aiškinama kraujo grupės sąvoka bei kraujo grupės nustatymas metodas. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms. Pamokos autorius – Gintė Daniūtė.
  • „Mikroorganizmų augimas“. Pamokoje apžvelgiama mikroorganizmų įvairovė bei aptariamos mikroorganizmų augimui reikalingos sąlygos. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms, biologijos dalykui. Pamokos autorius – Saulina Norgailaitė.
  • „Dumbliai ir fotosintezė“. Pamokoje pristatomas fotosintezės reiškinys bei paaiškinamas fotosintezės proceso veikimas dumbliuose. Vaizdo pamoka tinkama I – IV gimnazijos klasėms. Pamokos autorius – Gabija Vaitkevičiūtė.
  • „Rekombinantiniai baltymai“. Pamokoje apžvelgiama vienas svarbiausių procesų šiuolaikinėse biotechnologijose – rekombinantinių baltymų biosintezė. Paaiškinama, kokiais principas vadovaujamasi parenkant biologinę sistemą, pristatomi populiariausi vektoriai bei detalizuojamas skirtumas tarp klonavimo ir raiškos vektorių. Taip pat apžvelgiami popoliariausi vektoriaus konstravimo ir įterpimo metodai bei baltymų ekspresiją reguliuojantys molekuliniai mechanizmai.

Edukacinis stalo žaidimas "Infekuotas". Metodinę medžiagą sudaro stalo žaidimo detalus aprašymas su visomis žaidimo priemonėmis. Žaidimo metu žaidžiantieji susipažins ne tik su svarbiausiomis imuniteto savybėmis ir jo veikimo mechanizmu, bet ir sužinos apie 22 infekcines ligas. Teorinei stalo žaidimo daliai papildyti sukurtos vaizdo pamokos apie įgimtą ir įgytą imunitetą (žr. prie VII forto vaizdo pamokų). Žaidimą sukūrė ir juo dalijasi Kauno tvirtovės VII forto genetikos mokytoja Ugnė Meškauskaitė, remiantis “You Make Me Sick!“ žaidimo pavyzdžiu.

Pamoka-paskaita Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT gimnazijoje „Ar gali pasaulį išgelbėti skiepai?. Pamokoje-paskaitoje medicinos daktaras, advokacijos ekspertas, Pasaulio sveikatos organizacijos Europos biuro konsultantas Giedrius Likatavičius supažindina su pasaulį siaubiančios COVID-19 pandemijos sukėlėju SARS-CoV-2, atskleidžia įdomių su skiepais susijusių faktų, supažindina su sukurtų vakcinų nuo COVID-19 veikimu.

Pamoka ,,Žmogaus poveikis gamtai“. Pamokoje kalbama apie anglies dioksidą aplinkoje, šiltnamio reiškinį, globalinį atšilimą ir rūgščius lietus. Medžiagos autorė – Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos biologijos mokytoja Diana Vepštienė.

Biologijos praktinė pamoka "Tvenkinio vandens savybių nustatymas“.  Pamokos metu tiriamas vandens užterštumas, naudojantis bioindikatoriais ir vertinant vandens savybes: spalvą, pH ir nitratų kiekį. Medžiagos autorė – Veiviržėnų Jurgio Šaulio gimnazijos biologijos mokytoja Diana Vepštienė.

Lietuvos mokslų akademijos COVID-19 komisija apie pandemiją ir jos valdymą. Straipsnyje apibendrinama plati iki šiol surinkta informacija apie koronaviruso infekcijos šaltinius, plitimo kelius ir tendencijas, visuomenės požiūrį ir galimus pandemijos suvaldymo metodus bei priemones. Ypač daug dėmesio skiriama naujai atsiradusiai galimybei – vakcinacijai, atskleidžiamas sudėtingas vakcinų tyrimų procesas, aptariamas jų saugumas ir veiksmingumas.

Osmoreguliacija jūros žinduolių organizme

Elektroforezės samprata ir metodo pristatymas (Parengta pagal mokytojos R. Mongirdienės ir Molėtų gimnazijos mokinių darbą)

AIDS 2011 (trumpas filmas apie merginą, sužinojusią, kad serga AIDS)


Skyrelį tvarko Ona Vaščenkienė Informacija atnaujinta 2023-10-17.