Metodinės medžiagos tikslas – padėti tautinių mažumų gimtųjų kalbų mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose, įgyvendinti tautinių mažumų (baltarusių, lenkų, rusų) gimtųjų kalbų ugdymo turinį.
Kviečiame visus Tautinių mažumų (baltarusių, lenkų, rusų) gimtųjų kalbų mokytojus teikti siūlymus, pastebėjimus, dalintis gerosios patirties pavyzdžiais. Visa tai prašytume siųsti elektroniniu paštu, adresu danuta.szejnicka@nsa.smm.lt.
Metodinės rekomendacijos:
Svarbiausi mokymo ir mokymosi aspektai
Ilgalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas.
Vertinimo ir įsvertinimo pavyzdžiai
Vertinimas mokymuisi. Eidos konspektas
Kalbinių veiklų (kalbėjimo, klausymo, skaitymo, rašymo) vertinimo pavyzdžiai pateikiami skyriuje Vertinimas.
Lenkų gimtosios kalbos ugdymo(si) įvairiose edukacinėse aplinkose galimybės
Praktinės projekto kaip mokymos(si) metodo taikymo galimybės lenkų labos pamokose
Straipsnis Polonistinio ugdymo iššūkiai šiuolaikinėje mokykloje, kurio tikslas – apžvelgti vykstančius pokyčius šiuolaikinėje mokykloje, įvardyti iššūkius, su kuriais susiduria lenkų kalbos mokytojai: gimtosios kalbos ugdymas daugiakalbėje aplinkoje, klasikinės literatūros aktualizavimas, medijų raštingumas, informacinių technologijų panaudojimas kalbos ir literatūros pamokose, mokytojų kompetencijų tobulinimas. Straipsnio publikacija žurnale lenkų kalba Kurier Wilenski, 21-27/11/2020, psl. 24-27 ir metodiniame leidinyje „Kad neužgesintume vaiko smalsumo pasauliui. Vadovas tėvams, mokytojams ir pedagogams”, Vilnius-Varšuva, 2020, psl. 103-107
Danuta Szejnicka kartu su prof. dr. hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleb ir dr. Maria Trzcińska-Król iš Specialiosios pedagogikos akademijos (Lenkija) parengė straipsnį „Lenkų kalba dėstomų mokyklų mokytojų bendradarbiavimas su švietimo institucijomis“, kurio tikslas - aptarti mokytojų bendradarbiavimo galimybes nuo mokyklos dalykinių būrelių iki nacionalinio lygmens institucijų (ir su Nacionaline švietimo agentūra). Pranešimas pristatytas 2020 m. gruodžio 11 d. Lenkijos tyrimų tinklo „Tėvai švietime“ tarptautinėje konferencijoje (ERNAPE-PL) „Šiuolaikiniai tėvai. Kultūra, tapatybė ir kokybiškas dalyvavimas švietime“. Pranešimas atiduotas publikacijai. Netrukus bus paskelbtas Lietuvos lenkų mokslininkų draugijos metraštyje 2020 m.
Susitikimas su Krokuvos pedagoginio universiteto atstovais
2021 m. balandžio 16 d. vyko metodinis susitikimas su dėstytojais ir studentais, kurio metu Danuta Szejnicka pristatė Lietuvoje galiojančias ir rengiamas gimtosios lenkų kalbos bendrąsias programas [Podstawa programowa języka ojczystego mniejszości narodowej na Litwie]
Šis susitikimas tai Krokuvos pedagoginio universiteto projekto "Kompetentingas mokytojas - savo darbo meistras ir ugdytojas", kuris buvo vykdomas bendradarbiaujant su Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademija, dalis. VDU Švietimo akademijos Lenkų kalbos ir kultūros dėstytojai – tai socialiniai ilgametei NŠA partneriai, dalyvaujantys BP rengime.
Dalyvavimas tarptautinėje mokslinėje konferencijoje „Gebėjimai ir kūrybiškumas. Naujos mokslinių tyrimų ir plėtros perspektyvos“
Kuo yra ypatinga gabių vaikų pedagogika? Kuo ji svarbi? Kaip ugdyti šiuolaikinių mokinių kūrybiškumo kompetencijas? Su kokiais iššūkiais susiduria mokytojas, kuris dirba su talentingais ir gabiais mokiniais? Į daugelį panašių klausimų buvo atsakoma tarptautinėje mokslinėje konferencijoje „Gebėjimai ir kūrybiškumas. Naujos mokslinių tyrimų ir plėtros perspektyvos“, kuri įvyko 2021 m. rugsėjo 16–17 d. Varšuvoje.
Sesijos metu „Edukaciniai darbo su gabiu ir kūrybingu žmogumi kontekstai“ Danuta Szejnicka skaitė pranešimą „Kūrybiškumo kompetencijos raiška tautinių mažumų gimtosios kalbos ir literatūros programoje ir jos įgyvendinimas ugdymo procese“. Pranešime pateikti pavyzdžiai, iliustruojantys programą, skirti mokinių kūrybiškumui ugdyti, įgyvendinami lenkų kalbos ir literatūros pamokų metu, pavyzdžiui: memai kaip literatūrinio teksto interpretacijos, vizualinio mąstymo pavyzdžiai, IKT priemonių naudojimas projekte ir kt.
Pradinis ugdymas
Teksto Septynios spalvos suvokimas ir budvardžių rašyba. Lenkų kalba, 4 kl., Priedas
Pagrindinis ugdymas. 5-6 klasė
Lenkų kalbos pamokų Kaip parašyti laišką ciklo pavyzdys. 5 kl.
Rusų kalbos pamokų Kultūrų kryžkelyje. F. Ruščicas ciklo pavyzdys. 6 kl.
Namai, namučiai... apie prielinksnius anglų ir lenkų kalba. 5 klasė
Pamokos "Namai, namučiai... apie prielinksnius anglų ir lenkų k." priedas
Rusų kalbos pamokos 5-6 klasei pavyzdys Dienoraščio rašymas (2022 m.)
Pagrindinis ugdymas. 7-8 klasė
Lenkų kalbos pamokos Pažyminys - daiktavardžio bičiulis pavyzdys. 7-8 kl. (pdf. 2020.12.30)
Lenkų kalbos pamokos J. Podsiadlo kūrinio ištraukos analizė ir interpretacija pavyzdys. 7 kl. (pdf. 2020.12.30)
Lenkų kalbos pamokų Mokomės rašyti personažo charakteristika ciklo pavyzdys. 7 kl.
Integruotos skaitymo ir rašymo užduotys. Lenkų kalba. 8 kl
Projekto metodo taikymo pavyzdys lenkų ir anglų k. pamokose. 7 kl
Projekto metodo taikymo pavyzdys lenkų, rusų ir anglų k. pamokose. 8 kl
Skaitymo ir rašymo gebėjimų vertinimo pavyzdžiai lenkų kalbos 8 klasių pamokose (2022 m.)
Pagrindinis ugdymas 9-10 klasė
Lenkų kalbos pamokų ciklo Moljero komedijos „Tartiufas“ analizė ir interpretacija pavyzys. 9 kl. (pdf. 2020.12.30)
Baltarusių kalbos pamokų ciklas 9 kl. J. Kolaso poema „Novaja zemlia“
Lenkų kalbos pamokų Antikos pasaulyje ciklo pavyzdys. 9 kl.
Rusų kalbos pamokų A. Ostrovskio gyvenimas ir kūryba ciklo pavyzdys. 10 kl.
Lenkų kalbos pamokos Oksfordo debatai. Barokas – kontrastų epocha 9-10 klasei pavyzdys (2022 m.)
Lenkų kalbos pamokos Kaip atpažinti Fake news (liet. netikros naujienos) 9-10 klasei pavyzdys (2022 m.)
Literatūrinis konkursas ir šiuolaikinės informacinės technologijos
5 -10 klasių literatūrinio konkurso „Žmonės ir technologijos. Pasaulis pagal Stanislovą Lemą“ nuostatos ir užduotys. Šį konkursą organizavo Lietuvos polonistų asociacija, konsultavo ir metodinę pagalbą teikė Danuta Szejnicka, Nacionalinės švietimo agentūros metodininkė.
Konkurso tikslas: lenkų mokslinės fantastikos literatūros populiarinimas, skatinti humanistinių ir meninių gabumų mokinius atskleisti savo kūrybines galias pasinaudojant IKT. Mokiniai parengė kūrybinį darbą (atviruką, komiksą, onlininę knygutę, interaktyvų žaidimą, filmuką) naudodamiesi pasirinktomis informacinių technologijų priemonėmis.
Apdovanojimų ceremonija ir laureatų darbų pristatymas vyko 2021 m. gruodžio 15 d. Vilniaus lenkų kultūros namuose.
Vidurinis ugdymas. 11-12 klasė
Biblinės siužeto linijos romano „Meistras ir Margarita“ veikėjai. Krikščioniškoji problematika
Skyrelį tvarko Danuta Szejnicka Informacija atnaujinta 2023-10-23.