PRADINIS, PAGRINDINIS IR VIDURINIS UGDYMAS
Metodinės rekomendacijos
Lietuvių gestų kalbos metodinės rekomendacijos parengtos remiantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433. Šios metodinės rekomendacijos skirtos Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų lietuvių gestų kalbos mokytojams, mokantiems šio dalyko 5–10 klasėse.
Lietuvių gestų kalbos metodinės rekomendacijos. Ugdymo proceso organizavimas (.docx)
Lietuvių gestų kalbos metodinės rekomendacijos. Planavimas (.docx)
Lietuvių gestų kalbos metodinės rekomendacijos. Mokinių pasiekimų vertinimas (.docx)
Bendrojo ugdymo programų atnaujinimas
Lietuvių gestų kalbos bendrosios programos (patvirtintos 2022 m. rugsėjo 30 d. Švietimos, mokslo ir sporto ministro įsakymu Nr. V-1541) pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo įgyvendinimo rekomendacijas galima rasti čia.
LGK BP įgyvendinimo rekomendacijų pristatymų medžiaga
- Nuotolinis susitikimas „Lietuvių gestų kalbos pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosios programos projekto atnaujinimo pristatymas ir aptarimas“ (2021-05-13)
- Nuotolinis susitikimas „Lietuvių gestų kalbos bendrosios programos įgyvendinimo rekomendacijų panaudojimo galimybės“ (2021-09-09):
- S. Vingelienė. Įvadas
- V. Glušokas. Kurčiųjų periodiniai leidiniai pasaulio šalyse
- D. Binkienė. Lietuvių gestų kalbos bendrosios programos įgyvendinimo rekomendacijų panaudojimo galimybės
- V. Ivanauskienė. Veiklų planavimo ir kompetencijų ugdymo pavyzdžiai
- E. N. Marcinkevičienė. Skaitmeninės mokymo priemonės, skirtos LGK BP įgyvendinimui
- Nuotolinis susitikimas „Lietuvių gestų kalbos ugdymo turinio panaudojimo galimybės“ (2022-09-08)
Phil Lambert. Loginis švietimo politikos formavimo ciklas (1/7)
Phil Lambert. Pagrindiniai bendrųjų programų atnaujinimo uždaviniai ir procesai (2/7)
Phil Lambert. Bendrųjų programų rengimo ir analizės kriterijai (3/7)
Phil Lambert. Tipinės bendrųjų programų kūrimo problemos (4/7)
Phil Lambert. Kompetencijų žemėlapis bendrosiose ugdymo programose (5/7)
Phil Lambert. Kūrybiškumo kompetencijos ugdymas (6/7)
Phil Lambert. Bendrųjų programų rengimas. Apibendrinimas (7/7)
Visų P. Lambert konsultacijų vaizdo įrašus bei medžiagą galima rasti čia.
Aktuali informacija ir medžiaga apie atnaujinamą ugdymo turinį
Atnaujintos bendrosios programos
Atnaujintų bendrųjų programų diegimas
Universalaus dizaino principai
-
Universalaus dizaino principas – suprantamos informacijos principas
-
Universalaus dizaino principas – nedidelių fizinių pastangų principas
-
Universalaus dizaino principai – naudojimo paprastumo ir intuityvumo principas
-
Universalaus dizaino principas – tolerancijos klaidai principas
-
Universalaus dizaino principas – tinkamos erdvės ir dydžio principas
Leidinys mokytojams „Universalus dizainas mokymuisi mūsų klasėje“. Mokytojų patirtys: Austrija, Lietuva, Lenkija, Suomija (.pdf, 2021 m.)
Leidinys „Universalaus dizaino mokymuisi gairės“ (.pdf. 2023 m.). Leidinio pristatymo renginio „Įtraukusis ugdymas: universalaus dizaino mokymuisi gairės“ įrašą (su vertimu į lietuvių gestų kalbą) galima rasti čia.
Medžiaga parengta įgyvendinant ESF projektą „Bendrojo ugdymo mokytojų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų tobulinimas“ (Pr. Nr. 09.4.2-ESFA-V-715-02-0001). Projekto vykdymo laikotarpis: 2016 m. – 2022 m.
Rekomendacijos dėl paslaugų ir aplinkos pritaikymo kurčneregiams. Lietuvos kurčiųjų draugija (LKD) bendradarbiaudama su Pasaulio kurčneregių federacija ir įgyvendindama nacionalinių nevyriausybinių organizacijų stiprinimo projektą „Kurčiųjų organizacijų stiprinimas ir narių motyvavimas“, kurį finansuoja LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, teikia oficialias rekomendacijas dėl paslaugų ir aplinkos pritaikymo kurčneregiams.
Atmintinė mokykloms „Įtraukties link. Ką turi žinoti mokykla?“. Atmintinėje aprašoma 12 veiklos sričių, kuriomis mokykla siekia įgyvendinti įtraukties principą:
- Nuostatos, susitarimai ir perspektyvos
- Lyderystė ir vadovavimas
- Mokyklos veiklos planavimas ir organizavimas
- Bendravimo ir bendradarbiavimo kultūra
- Emocinė gerovė
- Švietimo pagalbos organizavimas ir teikimas
- Ugdymo aplinka
- Mokymo priemonės
- Ugdymo turinio planavimas
- Mokymas ir mokymasis
- Susitarimai ir taisyklės mokykloje bei klasėje
- Mokinio vertinimas, pasiekimai ir pažanga
Nuotolinis ir hibridinis ugdymas
Akuali informacija ir medžiaga
Nuotolinio mokymo(si) / ugdymo(si) vadovas (papildymai dėl hibridinio mokymo) (.pdf, el.knyga, 2021 m.)
Nuotolinio mokymo(si) / ugdymo(si) vadovo (papildymai dėl hibridinio mokymo) pristatymas (2021 m.)
Hibridinio ugdymo virtualiosios mokymosi aplinkos ir įrankiai. Rekomendacijos pedagogams (2021 m.)
Nuotolinio mokymo(si) / ugdymosi(si) vadovas (.pdf, el.knyga, 2020 m.)
Rekomendacijos mokyklų darbuotojams „Kaip elgtis krizės situacijoje“
Parengtos rekomendacijos, kaip išvengti tinklų „lūžimo“ prasidėjus nuotoliniam mokymui
Atmintinė abiturientams, laikantiems egzaminus. Vaizdo įrašas gestų kalba.
Dalykinės ir metodinės medžiagos šaltiniai
Pavadinimas |
Anotacija |
|
2015. |
Šviečiamasis leidinys – faktais paremtas dokumentinis filmas „Gestų kalba Lietuvoje“. Leidiniu siekiama skleisti ir populiarinti lietuvių gestų kalbą ir kurčiųjų kultūrą, supažindinti visuomenę su lietuvių gestų kalbos vartojimo kultūra ir pokyčiais. Filmo tikslas – parodyti, koks buvo lietuvių gestų kalbos kelias nuo draudimo ją vartoti iki pripažinimo 1995 metais. Filmą galima žiūrėti čia. |
|
Gestų kalbos metamorfozės Lietuvos kurčiųjų draugijos istorijoje / Surdologijos centras. – Vilnius : Neįgaliųjų reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, 2018. Gestų kalbos metamorfozės Lietuvos kurčiųjų draugijos istorijoje |
Šviečiamasis – interaktyvus faktais paremtas leidinys „Gestų kalbos metamorfozės Lietuvos kurčiųjų draugijos istorijoje“, kuriuo siekiama supažindinti visuomenę su lietuvių gestų kalbos raida Lietuvos kurčiųjų draugijos istorijoje, tuo pačiu populiarinti lietuvių gestų kalbą ir kurčiųjų kultūrą. Interaktyvaus leidinio tematika apima gestų kalbos ištakas Lietuvoje, gestų kalbos raidą įvairiose srityse (socialinėje, politinėje, švietimo ir kt.). Leidinys parengtas rašytiniu ir vaizdiniu formatu bei išverstas į lietuvių gestų kalbą. Leidinys turi QR kodus, kuriuos naudojant kiekvienas turi galimybę matyti leidinio vertimą į lietuvių gestų kalbą. Vaizdo medžiagą turi galimybę pagal poreikį įjungti / išjungti titrus. |
|
Kompiuterinis lietuvių gestų kalbos gramatikos vadovėlis A. Barisevičius, A. Bražinskas, M. Danielius, T. Ivanauskas, L. Lazauskaitė-Ignatavičienė, N. Pivorienė, V. Pivoras, V. Salienė, 2008. |
Šioje priemonėje aptariami pagrindiniai lietuvių gestų kalbos vartojimo, struktūros ir gramatinės raiškos dalykai, lyginant lietuvių gestų kalbą su lietuvių kalba. Tokiu būdu norima parodyti šių kalbų panašumus ir skirtumus. Vadovėlis skirtas kurčiųjų mokyklų vyresniųjų klasių moksleiviams, tačiau taip pat bus naudingas visiems, norintiems sužinoti daugiau apie lietuvių gestų kalbą. |
|
Kurčiųjų kultūra Teksto ir vaizdo medžiagą rengė: D. Burkauskienė, T. Ivanauskas, M. Kumžaitė. Medžiagą rengiant taip pat dalyvavo V. Pivoras. Montavo A. Bareikis. VšĮ Surdologijos centras, 2012. Išleido UAB Dizi. |
Leidinyje pristatoma kurčiųjų kultūra, remiantis pagrindiniais kultūrą apibūdinančiais kriterijais: vertybėmis, kalba, tradicijomis, normomis, tapatumu bei ypatumais (regimasis triukšmas, kurčiųjų aplodismentai ir pan.). |
|
Kurčiųjų ugdymo istorija Teksto ir vaizdo medžiagą rengė: D. Burkauskienė, T. Ivanauskas, M. Kumžaitė. Medžiagą rengiant taip pat dalyvavo V. Pivoras. Montavo A. Bareikis. VšĮ Surdologijos centras, 2012. Išleido UAB Dizi. |
Leidinyje pateikiamo žinios apie kurčiųjų ugdymą, pradedant nuo kurčiųjų ugdymo užuomazgų Antikos laikais iki mokyklų kurtiesiems atsiradimo ir šių dienų. Apžvelgiamas religijų požiūris į kurtumą ir kurčiuosius, teisinė kurčiųjų padėtis Viduramžiais. Pateikiama informacijos apie kurčiųjų ugdymo metodus. |
|
Lietuvių gestotyros pagrindai M. Danielius, Vilnius, leidykla Andrena, 2004. |
Vadovėlis skirtas aukštųjų mokyklų gestų kalbos specialybės studentams, tačiau jis bus įdomus visiems, norintiems daugiau sužinoti apie lietuvių gestų kalbos struktūrą. |
|
Lietuvių gestų kalbos metodinė medžiaga surdopedagogams Filmuotą medžiagą rengė: R. Bagdonaitė, A. Barisevičius, V. Stankutė - Komarovskaja, O. Pečiulienė. Montavo A. Bareikis ir V. Pivoras. VšĮ Surdologijos centras, 2011. Išleido UAB Dizi. |
Metodinė medžiaga skirta surdopedagogams, tik pradedantiems dirbti kurčiųjų ugdymo įstaigose arba silpnai mokantiems lietuvių gestų kalbą. Taip pat ji tinkama naudotis visiems kurčiųjų mokytojams ir auklėtojams. Priemonės tikslas – suteikti būtinus lietuvių gestų kalbos vartojimo pagrindus. Daugiausia dėmesio skiriama temoms, susijusioms su klasės aplinka ir ugdymo procesu. |
|
Šviečiamasis leidinys – faktais paremtas informacinis filmas, kuriuo siekiama skleisti ir populiarinti lietuvių gestų kalbą ir kurčiųjų kultūrą. Jame išdėstyta lietuvių gestų kalbos raida, palyginami istoriniai faktai (praeitis) su dabartine situacija Europos ir Pasaulio kontekste, remiantis prisiminimais ir archyviniais dokumentais, pateikti filmuoti žmonių prisiminimai, pateikiami seni gestų kalbos įrašai iš asmeninių archyvų ir pan. Šviečiamasis leidinys apima šias temas: gestų kalba – visavertė kalba: stereotipai, patirtys, rekomendacijos; gestų kalbos politika: statusas, įteisinimas, informacijos prieinamumas; sociolingvistinė lietuvių gestų kalbos apžvalga: skirtingi variantai ir požiūriai; lietuvių gestų kalba: istorija, norminimas, žodynai; gestų kalba kurčiųjų ugdyme; gestų kalbos menas; gestų kalbos mokymas, populiarinimas ir renginiai; lietuvių gestų kalbos vertimo paslaugos: vertimo paslaugų teikimo pobūdis iki vertėjų centrų įsteigimo, lietuvių gestų kalbos vertėjų rengimas, kvalifikacijos kėlimas, vertėjų centrų teikiamos paslaugos. Filmas pritaikytas tiek kurčiųjų, tiek girdinčiųjų bendruomenėms, nes jis įgarsintas lietuvių kalba, lietuvių gestų kalba bei titruotas. Filmą galima žiūrėti čia. |
||
Lietuvos kurčiųjų istorija Filmuotą medžiagą rengė: D. Burkauskienė, T. Ivanauskas, A. Mitkus, I. Pečiulytė, N. Pivorienė, L. Valytė, L. Voroneckaja. Montavo A. Bareikis ir V. Pivoras. VšĮ Surdologijos centras, 2010. Išleido UAB Dizi. |
Leidinyje susistemintos žinios apie Lietuvos kurčiųjų ugdymo istoriją (1 dalis) ir apie Lietuvos kurčiųjų draugijos struktūros evoliuciją (2 dalis). |
|
Neįgaliųjų teisių konvencija Vertė į lietuvių gestų kalbą: L. Lazauskaitė-Ignatavičienė, V. Pivoras, M. Danielius. Rengė VšĮ Surdologijos centras, 2008. Išleido UAB Dizi. |
Neįgaliųjų teisių konvencija yra 2006 m. gruodžio 13 d. Jungtinių Tautų Organizacijos priimtas dokumentas. 2007 m. kovo 30 d. jį pasirašė ir mūsų šalies atstovė – LR socialinės apsaugos ir darbo ministrė. Pasaulio kurčiųjų bendruomenei tai ypač svarbus dokumentas, daugelį metų įtakosiantis negalią turinčių asmenų gyvenimo kokybę. |
|
Pasaulio kurčiųjų istorija Filmuotą medžiagą rengė: D. Burkauskienė, T. Ivanauskas, L. Valytė, L. Voroneckaja. Medžiagą rengiant taip pat dalyvavo E. Ignatavičius, J. Sibik. Montavo A. Bareikis ir V. Pivoras. VšĮ Surdologijos centras, 2011. Išleido UAB Dizi. |
Leidinyje pateikiamos pirmosios žinios apie kurtumą, gestų kalbą ir jos raidą, kurčiųjų gyvenimą Senovės pasaulyje. Leidinyje galima rasti informacijos apie svarbiausias tarptautines kurčiųjų organizacijas bei vienintelį pasaulyje universitetą kurtiesiems – Galaudeto universitetą. |
|
Smulkieji kurčiųjų tautosakos žanrai Filmuotą medžiagą rengė: A. Bražinskas, A. Matulis. Montavo V. Pivoras. VšĮ Surdologijos centras, 2008. |
Linksmos istorijos ir anekdotai lietuvių gestų kalba: Aukso puodas, Burtininkas ir neįgalieji, Filantropas, Kavinėje, Kengūra ir turistai, Kirpykloje, Kurčia gorila, Kurčia kobra, Kurčias kareivis, Kurčias vairuotojas ir policininkas, Lažybos, Lektoriai, Liūtas, Medkirtys, Medžiotojas ir šernai, Motociklininkas, Padavėjas ir kurčiasis, Skenduolio maldos, Teroristai, Traukinyje. |
Metodinis leidinys „Bendrojo ugdymo mokytojų tiriamosios veiklos kompetencijos tobulinimas“ (.pdf, 2021 m.)
A. Lastakauskienė. Apmąstyk ir veik! Refleksijos metodai ir rekomendacijos mokymosi procese (.pdf, 2015 m.)
Aktualu tėvams
Lietuvių gestų kalba tėvams Metodinė medžiaga skirta girdintiesiems tėvams, įtėviams, rūpintojams ir kitiems asmenims, auginantiems, auklėjantiems, globojantiems kurčius arba kochlearinius implantus turinčius vaikus (toliau – tėvai), norintiems išmokti bendrauti lietuvių gestų kalba su kurčiais arba kochlearinius implantus turinčiais vaikais, įgyti bazinių lietuvių gestų kalbos bendravimo ir vizualinės komunikacijos įgūdžių. Mokymo vadove supažindinama su kurčiųjų kultūros ypatumais, pateikta medžiaga ir užduotys įgyti bendravimo pagrindų lietuvių gestų kalba, suprasti ir vartoti būtiniausius žodžius, frazes, užduoti paprastus klausimus ir į juos atsakyti.
Medžiaga smurto lyties pagrindu prevencijai
Lygybės laboratorija: saugios aplinkos mokykloje kūrimo vadovas (.pdf, 2021)
Mokymų „Smurto lyties pagrindu prevencija mokykloje“ metodologija (.pdf, 2021)
„Kiek kilogramų gali pakelti moteris ir kitos lyčių istorijos“ (.pdf, 2021)
Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė Informacija atnaujinta 2023-04-14.