Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir kitų mokymo priemonių duomenų bazėje skelbiami tinkami naudoti ugdymo procese vadovėliai.
Nacionalinės švietimo agentūros informacija apie bendrojo ugdymo dalykų vadovėlius.
Rekomendacijos mokykloms dėl specialiųjų mokymo priemonių pasirinkimo
Skaitmeninių mokymo priemonių sąrašai
Lietuvos himnas lietuvių gestų kalba
Mokymo(si) priemonė Gestų kalba ir aš – pradinukas – tai lietuvių gestų kalbos mokymui parengta medžiaga, skirta darbui mokykloje su pradinių klasių mokiniais.
Priemonėje pateiktos 7 temos:
- Labas! Šios temos pagrindinis tikslas – mokyti mokinius papasakoti apie save arba kitą žmogų, įvardinti aktualiausius aspektus apie save arba kitą žmogų: vardą, vardą-gestą, gyvenamąją vietą, mokyklą, klasę, amžių ir pagrindinius pomėgius.
- Man patinka. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti kuo tiksliau vartoti gestų kalbą bei padėti mokiniams atpasakoti, įvardinti jau žinomus ir taip pat naujai išmokstamus dalykus, kurie susiję su mokiniams gerai žinoma aplinka – draugais, kiemu, žaislais, žaidimais, veiklomis su klase, veiklomis skirtingais metų laikais, taigi tuo, kas mokiniams patinka.
- Klasė ir mokykla. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti įvardinti jau žinomus ir taip pat naujai išmokstamus dalykus, kurie susiję su mokykla ir mokyklos / klasės draugais.
- Šeima. Šios temos situacijų tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti artimiausios aplinkos žmones (šeimos narius, giminaičius, bendruomenės narius), jų veiklą ir visa tai palyginti pagal pateiktus pavyzdžius, planą, nuorodas.
- Apie save. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti gyvenimo ir žmogaus kaitą.
- Aš jaučiu. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti penkis pagrindinius žmogaus pojūčius.
- Pasaulis įdomus. Šios temos pagrindinis tikslas – turtinti bei įtvirtinti sukauptą mokinių žodyną, gramatikos aspektų pritaikymą kalboje.
Kiekvienoje temoje pateiktos situacijos ir užduotys. Detalesnis temos, situacijų bei užduočių turinys – kiekvienos temos pristatyme.
Situacijos – tai temos atraminiai taškai arba įvestys, padėsiančios temą plėsti, tikslinti, diskutuoti, kelti naujus klausimus.
Užduotys įvairios, nemonotoniškos, mokytojas gali rinktis jas savo nuožiūra, remtis šiomis užduotimis kaip pavyzdžiais, padėsiančiais kurti savo užduočių ciklus, komplektus.
Užduotys sužymėtos šiais simboliais:
– užduotį galima iškart skirti pamokoje;
– prieš atlikdami užduotį, mokiniai turėtų pasiruošti užduočiai, susirasti reikiamą informaciją ir / arba atlikti namų darbą;
– prieš skirdamas užduotį, mokytojas papildomai pasiruošia.
Pagalba mokytojui ir mokiniams: leksika, papildoma leksika, gramatikos aspektai ir sociokultūrinė informacija.
Rekomenduojama mokytojui peržvelgti aktualią pagrindinę ir papildomą medžiagą planuojant pamoką bei turint konkretų pamokai skirtą uždavinį, permąstyti, kas ir kaip bus pateikta pamokos metu, kokias namų darbų užduotis mokiniai galėtų atlikti savarankiškai, naudodamiesi situacijos leksika, rengdami detalesnį pristatymą kitai pamokai ar pan.
Leksikos sąrašas sudarytas pagal abėcėlę.
Sociokultūrinė informacija naudinga kalbant apie lietuvių gestų kalbos vartojimo ypatumus, mokiniams pristatoma kalbinė ir kultūrinė lietuvių gestų kalbos vartojimo aplinka.
Lietuvių gestų kalbos gramatikos vadovėlis
Pasakos lietuvių gestų kalba. Vaizdo įrašų archyvas
„Auksaplaukė ir trys lokiai“ (3:46)
„Bandelė“ (5:05)
„Bjaurusis ančiukas“ (5:21)
„Ežys ir kiškis“ (2:45)
„Gaidžiukas ir vištytė“ (3:06)
„Gražioji Vasilisa“ (5:49)
„Jonukas ir Onutė“ (6:12)
„Katė ir žvirblis“ (1:39)
„Maša ir meška“ (5:25)
„Mikė melagėlis“ (2:17)
„Raudonkepuraitė“ (6:31)
„Ropė“ (1:58)
„Saulytė“ (3:20)
„Trys paršiukai“ (6:22)
„VIlkas ir siuvėjas“ (2:41)
„Žiogas ir skruzdėlė“ (2:41)
Pasaka „Apie du panašius brolius“ (11:49)
Pasaka „Eglė žalčių karalienė“ (10:55)
Pasaka „Gudri mergina“ (4:42)
Pasaka „Kaip rupūžė su vėžliu tigrą apgavo“ (7:20)
Pasaka „Kaip žvėrys lapę teisė“ (11:18)
Pasaka „Kas nedirba, tas nevalgo“ (6:59)
Pasaka „Mergaitė iš jūros“ (8:59)
Pasaka „Šimtas zuikučių“ (7:29)
Pasaka „Trys broliai“ (9:10)
Pasaka „Trys plunksnos“ (6:57)
Čekų liaudies pasaka „Budulinekas“ (4:35)
Estų liaudies pasaka „Pelė ir žvirblis“ (3:42)
Graikų liaudies pasaka „Vilko pasakojimas apie Raudonkepuraitę“ (3:41)
Japonų liaudies pasaka „Coliukas“ (4:27)
Latvių liaudies pasaka „Vilko popieriai“ (3:23)
Marių pasaka „Ugnis ir Žmogus“ (5:07)
Pietryčių Azijos liaudies pasaka „Stirniukas ir krokodilas“ (2:36)
Ukrainiečių pasaka „Pirštinė“ (3:19)
H. K. Andersenas „Mergaitė su degtukais“ (7:10)
Filipiniečių liaudies pasaka „Pasaka apie penkis pirštus“ (3:30)
Ganiečių liaudies pasaka „Kodėl žvėrys miške gyvena“ (5:13)
Indoneziečių liaudies pasaka „Katinas ir beždžionės“ (3:51)
Islandų liaudies pasaka „Beragėlė“ (5:42)
Ispanų liaudies pasaka „Godus malūnininkas“ (5:54)
Japonų liaudies pasaka „Momotaras (Persikėlis)“ (4:40)
Jungtinės Karalystės liaudies pasaka „Džekas ir pupa“ (5:37)
Mongolų liaudies pasaka „Nepaklusnus ožiukas“ (2:56)
Vokiečių liaudies pasaka „Stalelis, avinėlis ir lazda“ (7:08)
Videopasakos gestų kalba – priemonė kurtiems vaikams susipažinti su lietuvių autorių knygomis ir pasakomis, kurios pateiktos lietuvių gestų kalba. Vaizdo medžiagoje verčiamų pasakų fone rodomos istorijų iliustracijos / animacijos, pateikiami tekstai lietuvių kalba.
B. Bėrantas, V. Kvieskaitė „Riešutortas“ (12:53)
E. Daciūtė, I. Dagilė „Drambliai ėjo į svečius“ (10:14)
R. Joni „Žvaigždėtasis Arkliukas ir Meškiukas Panda“ (39:52)
K. Kasparavičius „Braškių diena“ (3:33)
Lietuviška pasaka „Trys nuotakos“ (4:50)
Lietuviška pasaka „Vargšas ir besotis“ (3:18)
L. Žutautė „Kakė Makė ir Netvarkos nykštukas“ (10:05)
Pasakos lietuvių gestų kalba:
„Du ožiukai ant liepto“ (3:08)
„Laimingo žmogaus marškiniai“ (3:38)
„Mikė melagėlis“ (2:22)
„Mergaitė su degtukais“ (4:45)
„Ponas ir čigonas“ (2:38)
„Saulė ir mėnulis“ (3:41)
„Šykštus šeimininkas“ (3:55)
„Varna ir sūris“ (3:02)
„Žiema“ (3:01)
„Žiogas ir skruzdėlė“ (2:36)
„Žvejys ir auksinė žuvelė“ (6:04)
Žodynai
Lietuvių gestų kalbos (toliau LGK) žodyne pateikiama daugiau nei 9700 gestų aprašų.
LGK žodyno ypatybės:
• pateikiami gestai iš gyvos lietuvių gestų kalbos, o ne lietuvių kalbos žodžių atitikmenys;
• stengiamasi pateikti visus labiau paplitusius variantus (vartojamus skirtinguose regionuose, tarp skirtingų amžiaus grupių);
• gestų reikšmės išsamiai aprašomos ir iliustruojamos vartojimo pavyzdžiais;
• nurodomi gestams būdingi lūpų judesiai, aprašytos plaštakos formos, lokalizacija;
• gestų galima rasti pagal įvairius kriterijus: pagal žodį, gesto formą, temą.
SpreadTheSign – daugiakalbis gestų kalbos žodynas. Žodyne gestai pateikiami teminėmis grupėmis, pateikiami ir žodžio paaiškinimai, sakiniai, iliustracijos, vaizdo pavyzdžiai, verčiami vietovardžių pavadinimai lietuvių gestų kalba Google žemėlapyje, 360 laipsnių aplinka su vaizdais. Yra galimybė palyginti skirtingų šalių gestų kalbas.
Spreadthesign.com – didžiausias internetinis gestų k. žodynas pasaulyje
Kaip veikia gestų kalbos žodynas Spread the sign?
Lietuvių gestų kalbos pašnekesių žodynėlis (5 dalys)
- 1 dalis. Pirštų abėcėlė. Pagrindinės sąvokos. Laikas, oras. Mandagumo abėcėlė. Pažintis
- 2 dalis. Šeima. Šventės. Švietimas. Kalba ir kalbėjimas
- 3 dalis. Profesijos. Darbo paieška. Pirkiniai. Pramogos. Gyvūnai
- 4 dalis. Policija. Medicinos pagalba. Gaisrinė. Bankas
- 5 dalis. Miestai ir valstybės. Socialinės problemos. Kelionės
Teminiai aiškinamieji žodynai (vyksta atnaujinimo darbai)
Žodynų paskirtis – padėti kurtiems mokiniams geriau suprasti vartojamus terminus, o mokytojams palengvinti dalyko dėstymą. Juose pagrindinės sąvokos aiškinamos lietuvių kalba ir lietuvių gestų kalba.
|
|
|
|
Aiškinamasis biologijos žodynas |
Aiškinamasis chemijos žodynas |
Aiškinamasis dailės žodynas |
Aiškinamasis fizikos žodynas |
|
|
|
|
Aiškinamasis geografijos žodynas (1) |
Aiškinamasis geografijos žodynas (2) |
Aiškinamasis istorijos žodynas (#1) |
Aiškinamasis istorijos žodynas (#2) |
|
|
|
|
Aiškinamasis literatūros sąvokų žodynas |
Aiškinamasis matematikos ir informacinių technologijų žodynas |
Aiškinamasis medicinos terminų žodynas |
Aiškinamasis politologijos žodynas |
|
|
|
|
Aiškinamasis psichologijos terminų žodynas |
Aiškinamasis sporto terminų žodynas |
Aiškinamasis tarptautinių žodžių žodynas |
Aiškinamasis teisės terminų žodynas |
|
|
|
|
Teminis žodynas – Katalikų tikyba |
|
|
|
Kompiuterinė lietuvių gestų kalbos mokymosi programa (KGMP)
- Kas mes esame. Pamokos tikslas – išmokti susipažinti ir prisistatyti.
- Su kuo gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie šeimą ir artimuosius.
- Ką veikiame. Pamokos tikslas – išmokti bendrauti su darbu susijusiomis temomis.
- Kur gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie tai, kur ir kaip gyvename, kur ir kaip nuvykstame.
- Kaip gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėtis apie kasdienius užsiėmimus.
- Ką mėgstame veikti. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie laisvalaikį, pomėgius ir pramogas.
- Ką valgome. Pamokos tikslas – išmokti kalbėtis apie maistą.
- Kaip jaučiamės. Pamokos tikslas - išmokti kalbėti apie savijautą ir sveikatą.
- Kaip bendraujame. Pamokos tikslas – susipažinti su kurčiųjų komunikacija.
- Kaip rengiamės. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie orą ir drabužius.
Kelių eismo taisyklės lietuvių gestų kalba
Lietuvos policija vaikams – Kelyje
Lietuvos policija vaikams – Parduotuvė
Lietuvos policija vaikams – Perėja
Lietuvos policija vaikams – Saugos diržai
Lietuvos policija vaikams – Skriauda
Lietuvos policija vaikams - Tamsa
Lietuvos policija vaikams – Telefoninis sukčius
Universalaus dizaino principai
-
Universalaus dizaino principas – suprantamos informacijos principas
-
Universalaus dizaino principas – nedidelių fizinių pastangų principas
-
Universalaus dizaino principai – naudojimo paprastumo ir intuityvumo principas
-
Universalaus dizaino principas – tolerancijos klaidai principas
-
Universalaus dizaino principas – tinkamos erdvės ir dydžio principas
Vaizdo įrašų ciklas „Pažintis su gestų kalba“
- LKD pristato video ciklą „Pažintis su gestų kalba“
- Gestų kalbos atsiradimo istorija
- Lietuvių gestų kalbos nauda
- Patarimai norintiems mokytis gestų kalbos
- Lietuvių gestų kalbos žargonai
- Lietuvių gestų kalbos genderlektas
- Lietuvių gestų kalbos proforma
- Kas yra gestas-vardas?
- Gestų kalbų palyginimas
- 10 priežasčių, kodėl verta išmokti gestų kalbą
Lietuvos kurčiųjų draugijos mėnraštis „Akiratis“ |
||||||||||||
Metai |
Leidinio numeris |
|||||||||||
2023 m. | 1 | 2 | ||||||||||
2022 m. | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
– | – | 9 |
10 | 11 | 12 |
2021 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2020 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
–
|
2019 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
– |
2018 m. |
|
|
3 |
|
|
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
– |
– |
2017 m. |
|
|
|
|
5 |
|
|
8 |
9 |
|
– |
– |
2016 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
– |
2015 m. |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
9 |
|
– |
– |
2014 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
2013 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
2012 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
2011 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
2010 m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė Informacija atnaujinta 2023-04-14.