Lietuvių kalba ir literatūra   Lietuvių gestų kalba   Lietuvių kalba pagal kalbos mokėjimo lygius (A1–B2)    Lituanistinis ugdymas   Tautinių mažumų gimtosios kalbos   Užsienio kalbos   

Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir kitų mokymo priemonių duomenų bazėje skelbiami tinkami naudoti ugdymo procese vadovėliai.

Nacionalinės švietimo agentūros informacija apie bendrojo ugdymo dalykų vadovėlius.

Rekomendacijos mokykloms dėl specialiųjų mokymo priemonių pasirinkimo

Skaitmeninių mokymo priemonių sąrašai

 

Lietuvos himnas lietuvių gestų kalba


Gestv kalba ir aš - pradinukas

Mokymo(si) priemonė Gestų kalba ir aš – pradinukas – tai  lietuvių gestų kalbos mokymui parengta medžiaga, skirta darbui mokykloje su pradinių klasių mokiniais.

Priemonėje pateiktos 7 temos: 

  • Labas! Šios temos pagrindinis tikslas – mokyti mokinius papasakoti apie save arba kitą žmogų, įvardinti aktualiausius aspektus apie save arba kitą žmogų: vardą, vardą-gestą, gyvenamąją vietą, mokyklą, klasę, amžių ir pagrindinius pomėgius.
  • Man patinka. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti kuo tiksliau vartoti gestų kalbą bei padėti mokiniams atpasakoti, įvardinti jau žinomus ir taip pat naujai išmokstamus dalykus, kurie susiję su mokiniams gerai žinoma aplinka – draugais, kiemu, žaislais, žaidimais, veiklomis su klase, veiklomis skirtingais metų laikais, taigi tuo, kas mokiniams patinka.
  • Klasė ir mokykla. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti įvardinti jau žinomus ir taip pat naujai išmokstamus dalykus, kurie susiję su mokykla ir mokyklos / klasės draugais.
  • Šeima. Šios temos situacijų tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti artimiausios aplinkos žmones (šeimos narius, giminaičius, bendruomenės narius), jų veiklą ir visa tai palyginti pagal pateiktus pavyzdžius, planą, nuorodas.
  • Apie save. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti gyvenimo ir žmogaus kaitą.
  • Aš jaučiu. Šios temos pagrindinis tikslas – plečiant teminį mokinių žodyną mokyti apibūdinti penkis pagrindinius žmogaus pojūčius. 
  • Pasaulis įdomus. Šios temos pagrindinis tikslas – turtinti bei įtvirtinti sukauptą mokinių žodyną, gramatikos aspektų pritaikymą kalboje.

Kiekvienoje temoje pateiktos situacijos ir užduotys. Detalesnis temos, situacijų bei užduočių turinys – kiekvienos temos pristatyme.  

Situacijos – tai temos atraminiai taškai arba įvestys, padėsiančios temą plėsti, tikslinti, diskutuoti, kelti naujus klausimus.  

Užduotys įvairios, nemonotoniškos, mokytojas gali rinktis jas savo nuožiūra, remtis šiomis užduotimis kaip pavyzdžiais, padėsiančiais kurti savo užduočių ciklus, komplektus.  

Užduotys sužymėtos šiais simboliais:  

Vector Smart Object.png

  – užduotį galima iškart skirti pamokoje; 

akiniai.png

– prieš atlikdami užduotį, mokiniai turėtų pasiruošti užduočiai, susirasti reikiamą informaciją ir / arba atlikti namų darbą; 

kepure.png

– prieš skirdamas užduotį, mokytojas papildomai pasiruošia. 

Pagalba mokytojui ir mokiniams: leksika, papildoma leksika, gramatikos aspektai ir sociokultūrinė informacija.  

Rekomenduojama mokytojui peržvelgti aktualią pagrindinę ir papildomą medžiagą planuojant pamoką bei turint konkretų pamokai skirtą uždavinį, permąstyti, kas ir kaip bus pateikta pamokos metu, kokias namų darbų užduotis mokiniai galėtų atlikti savarankiškai, naudodamiesi situacijos leksika, rengdami detalesnį pristatymą kitai pamokai ar pan.  

Leksikos sąrašas sudarytas pagal abėcėlę.  

Sociokultūrinė informacija naudinga kalbant apie lietuvių gestų kalbos vartojimo ypatumus,  mokiniams pristatoma kalbinė ir kultūrinė lietuvių gestų kalbos vartojimo aplinka. 

Lietuvių gestų kalbos gramatikos vadovėlis

LGK pirštų abėcėlė

 

 

 

 


 

 

 

Pasakos lietuvių gestų kalba. Vaizdo įrašų archyvas

Pasakos kurtiesiems vaikams 

 

 

 

 

 

 

 

Auksaplaukė ir trys lokiai“ (3:46)

Bandelė“ (5:05)

Bjaurusis ančiukas“ (5:21)

Ežys ir kiškis“ (2:45)

Gaidžiukas ir vištytė“ (3:06)

Gražioji Vasilisa“ (5:49)

Jonukas ir Onutė“ (6:12)

Katė ir žvirblis“​ (1:39)

Maša ir meška“ (5:25)

Mikė melagėlis“ (2:17)

Raudonkepuraitė“ (6:31)

Ropė“ (1:58)

Saulytė“ (3:20)

Trys paršiukai“ (6:22)

„VIlkas ir siuvėjas“ (2:41)

„Žiogas ir skruzdėlė“ (2:41)

Pasakos gestų kalba (2015 m.)

Pristatymas (su subtitrais)

Pasaka „Apie du panašius brolius“ (11:49)

Pasaka „Eglė žalčių karalienė“ (10:55)

Pasaka „Gudri mergina“ (4:42)

Pasaka „Kaip rupūžė su vėžliu tigrą apgavo“ (7:20)

Pasaka „Kaip žvėrys lapę teisė“ (11:18)

Pasaka „Kas nedirba, tas nevalgo“ (6:59)

Pasaka „Mergaitė iš jūros“ (8:59)

Pasaka „Šimtas zuikučių“ (7:29)

Pasaka „Trys broliai“ (9:10)

Pasaka „Trys plunksnos“ (6:57)

Pasakos gestų kalba (2018 m.)

Čekų liaudies pasaka „Budulinekas“ (4:35) 

Estų liaudies pasaka „Pelė ir žvirblis“ (3:42) 

Graikų liaudies pasaka „Vilko pasakojimas apie Raudonkepuraitę“ (3:41) 

Japonų liaudies pasaka „Coliukas“ (4:27) 

Latvių liaudies pasaka „Vilko popieriai“ (3:23) 

Marių pasaka „Ugnis ir Žmogus“ (5:07) 

Pietryčių Azijos liaudies pasaka „Stirniukas ir krokodilas“ (2:36) 

Ukrainiečių pasaka „Pirštinė“ (3:19)

Pasakos gestų kalba (2019 m.)

H. K. Andersenas „Mergaitė su degtukais“ (7:10) 

Filipiniečių liaudies pasaka „Pasaka apie penkis pirštus“ (3:30) 

Ganiečių liaudies pasaka „Kodėl žvėrys miške gyvena“ (5:13) 

Indoneziečių liaudies pasaka „Katinas ir beždžionės“ (3:51) 

Islandų liaudies pasaka „Beragėlė“ (5:42) 

Ispanų liaudies pasaka „Godus malūnininkas“ (5:54) 

Japonų liaudies pasaka „Momotaras (Persikėlis)“ (4:40) 

Jungtinės Karalystės liaudies pasaka „Džekas ir pupa“ (5:37) 

Mongolų liaudies pasaka „Nepaklusnus ožiukas“ (2:56) 

Vokiečių liaudies pasaka „Stalelis, avinėlis ir lazda“ (7:08)

Videopasakos gestų kalba – priemonė kurtiems vaikams susipažinti su lietuvių autorių knygomis ir pasakomis, kurios pateiktos lietuvių gestų kalba.   Vaizdo medžiagoje verčiamų pasakų fone rodomos istorijų iliustracijos / animacijos, pateikiami tekstai lietuvių kalba.

Videopasakos gestu kalba

 

 

 

 

 

 

 

B. Bėrantas, V. Kvieskaitė „Riešutortas“ (12:53)  

E. Daciūtė, I. Dagilė „Drambliai ėjo į svečius“ (10:14) 

R. Joni „Žvaigždėtasis Arkliukas ir Meškiukas Panda“ (39:52)   

K. Kasparavičius „Braškių diena“ (3:33) 

Lietuviška pasaka „Trys nuotakos“ (4:50) 

Lietuviška pasaka „Vargšas ir besotis“ (3:18) 

L. Žutautė „Kakė Makė ir Netvarkos nykštukas“ (10:05) 

Pasakos lietuvių gestų kalba:

Du ožiukai ant liepto“ (3:08)

Laimingo žmogaus marškiniai“ (3:38)

Mikė melagėlis“ (2:22)

Mergaitė su degtukais“ (4:45)

Ponas ir čigonas“ (2:38)

Saulė ir mėnulis“ (3:41)

Šykštus šeimininkas“ (3:55)

Varna ir sūris“ (3:02)

Žiema“ (3:01)

Žiogas ir skruzdėlė“ (2:36)

Žvejys ir auksinė žuvelė“ (6:04)

Žodynai

  

 

 

Lietuvių gestų kalbos žodynas

Lietuvių gestų kalbos (toliau LGK) žodyne pateikiama daugiau nei 9700  gestų aprašų.

LGK žodyno ypatybės:

• pateikiami gestai iš gyvos lietuvių gestų kalbos, o ne lietuvių kalbos žodžių atitikmenys;
• stengiamasi pateikti visus labiau paplitusius variantus (vartojamus skirtinguose regionuose, tarp skirtingų amžiaus grupių);
• gestų reikšmės išsamiai aprašomos ir iliustruojamos vartojimo pavyzdžiais;
• nurodomi gestams būdingi lūpų judesiai, aprašytos plaštakos formos, lokalizacija;
• gestų galima rasti pagal įvairius kriterijus: pagal žodį, gesto formą, temą. 

 

STS

SpreadTheSign – daugiakalbis gestų kalbos žodynas.  Žodyne gestai pateikiami teminėmis grupėmis, pateikiami ir žodžio paaiškinimai, sakiniai, iliustracijos, vaizdo pavyzdžiai, verčiami vietovardžių pavadinimai lietuvių gestų kalba Google žemėlapyje, 360 laipsnių aplinka su vaizdais. Yra galimybė palyginti skirtingų šalių gestų kalbas.

Spreadthesign.com – didžiausias internetinis gestų k. žodynas pasaulyje 

Kaip veikia gestų kalbos žodynas Spread the sign?

PZ2014

Lietuvių gestų kalbos pašnekesių žodynėlis (5 dalys)

  • 1 dalis. Pirštų abėcėlė. Pagrindinės sąvokos. Laikas, oras. Mandagumo abėcėlė. Pažintis
  • 2 dalis. Šeima. Šventės. Švietimas. Kalba ir kalbėjimas
  • 3 dalis. Profesijos. Darbo paieška. Pirkiniai. Pramogos. Gyvūnai
  • 4 dalis. Policija. Medicinos pagalba. Gaisrinė. Bankas
  • 5 dalis. Miestai ir valstybės. Socialinės problemos. Kelionės

Teminiai aiškinamieji žodynai (vyksta atnaujinimo darbai)

Žodynų paskirtis – padėti kurtiems mokiniams geriau suprasti vartojamus terminus, o mokytojams palengvinti dalyko dėstymą. Juose pagrindinės sąvokos aiškinamos lietuvių kalba ir lietuvių gestų kalba.

Aiškinamasis biologijos žodynas

Aiškinamasis chemijos žodynas 

Aiškinamasis dailės žodynas 

Aiškinamasis fizikos žodynas

Aiškinamasis geografijos žodynas (1) 

Aiškinamasis geografijos žodynas (2) 

Aiškinamasis istorijos žodynas (#1) 

Aiškinamasis istorijos žodynas (#2) 

Aiškinamasis literatūros sąvokų žodynas 

Aiškinamasis matematikos ir informacinių technologijų žodynas 

Aiškinamasis medicinos terminų žodynas 

Aiškinamasis politologijos žodynas 

Aiškinamasis psichologijos terminų žodynas 

Aiškinamasis sporto terminų žodynas 

Aiškinamasis tarptautinių žodžių žodynas 

Aiškinamasis teisės terminų žodynas

 

 

 

Teminis žodynas – Katalikų tikyba 

 

 

 

Kompiuterinė lietuvių gestų kalbos mokymosi programa (KGMP)  

  • Kas mes esame. Pamokos tikslas – išmokti susipažinti ir prisistatyti.
  • Su kuo gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie šeimą ir artimuosius.
  • Ką veikiame. Pamokos tikslas – išmokti bendrauti su darbu susijusiomis temomis.
  • Kur gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie tai, kur ir kaip gyvename, kur ir kaip nuvykstame.
  • Kaip gyvename. Pamokos tikslas – išmokti kalbėtis apie kasdienius užsiėmimus.
  • Ką mėgstame veikti. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie laisvalaikį, pomėgius ir pramogas.
  • Ką valgome. Pamokos tikslas – išmokti kalbėtis apie maistą.
  • Kaip jaučiamės. Pamokos tikslas - išmokti kalbėti apie savijautą ir sveikatą.
  • Kaip bendraujame. Pamokos tikslas – susipažinti su kurčiųjų komunikacija.
  • Kaip rengiamės. Pamokos tikslas – išmokti kalbėti apie orą ir drabužius.

KET

Kelių eismo taisyklės lietuvių gestų kalba

Lietuvos policija vaikams – Kelyje

Lietuvos policija vaikams – Parduotuvė

Lietuvos policija vaikams – Perėja 

Lietuvos policija vaikams – Saugos diržai

Lietuvos policija vaikams – Skriauda

Lietuvos policija vaikams - Tamsa 

Lietuvos policija vaikams – Telefoninis sukčius

Universalaus dizaino principai

Vaizdo įrašų ciklas „Pažintis su gestų kalba“

 

Lietuvos kurčiųjų draugijos mėnraštis „Akiratis“

 

Metai

Leidinio numeris

 
2023 m. 1 2                    
2022 m. 1
2
3

 
4

 
5

 
6

 
9
 
10 11 12

2021 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11


 

12

2020 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

2019 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2018 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2017 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2016 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2015 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2014 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

2013 m.

1

2

3

4

5

6

7

8–9

10

11

12

2012 m.

1

2

3

4

5

6–7

8

9

10

11

12

2011 m.

1

2

3

4

5

6–7

8

9

10

11

12

2010 m.

1

2

3

4

5

6–7

8

9

10

11

12


Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė Informacija atnaujinta 2023-04-14.