Lietuvių kalba ir literatūra   Lietuvių gestų kalba   Lietuvių kalba pagal kalbos mokėjimo lygius (A1–B2)    Lituanistinis ugdymas   Tautinių mažumų gimtosios kalbos   Užsienio kalbos   

PAGRINDINIS UGDYMAS

Pagrindinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga

Ši metodinė medžiaga skirta lietuvių kalbos mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose  ir įgyvendinantiems Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. sausio 25 d. įsakymu Nr. V-46.

Lietuvių kalbos ir literatūros ilgalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas

Lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai
Skelbiame sąvadus, kur yra kokie kūriniai, analizuotini pagal 2016 m. Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą:

 
 

 

Programinių kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai

                  5–6 klasė (.pdf)

                   7–8 klasė (.pdf)

            9–10 (I–II) klasė  (.pdf)

                   5 klasė (.pdf)

                    7 klasė (.pdf)

               9 (I) klasė (.pdf)

                   6 klasė (.pdf)

                    8 klasė (.pdf)

              10 (II) klasė (.pdf)

 

Programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai iki 2016 m.)

                  5–6 klasė (.docx)

                   7–8 klasė (.docx)

            9–10 (I–II) klasė  (.docx)

                   5 klasė (.docx)

                    7 klasė (.docx)

               9 (I) klasė (.docx)

                   6 klasė (.docx)

                    8 klasė (.docx)

              10 (II) klasė (.docx)

 

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 5 klasė (.pdf)

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 6 klasė (.pdf)

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 7 klasė (.pdf)

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 8 klasė (.pdf)

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 9 (I) klasė (.docx)

Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 10 (II) klasė (.pdf)

 

Dalykinės ir metodinės medžiagos elektroniniai šaltiniai

                                                             Literatūrinis (kultūrinis) ugdymas

                  5 klasė (.docx)

                 7 klasė (.docx)

                9 (I) klasė (.docx)

                  6 klasė (.pdf)

                 8 klasė (.pdf)

               10 (II) klasė (.pdf)

 

                                                             Kalbinis ugdymas (kalbos sistemos pažinimas)

                  5 klasė (.docx)

                 7 klasė (.docx)

                9 (I) klasė (.docx)

                  6 klasė (.pdf)

                 8 klasė (.pdf)

               10 (II) klasė (.pdf)

 

Lietuvių kalbos mokymosi išteklių sąvadas (.pdf)

Mokymų „Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos įgyvendinimas: patirtis ir gebėjimų ugdymas“ (2018 m.) medžiaga:

A. Liutkevičienė. I. Šeinius_ žemėlapis (.pdf)

A. Liutkevičienė. Kaip motyvuoti dirbti_skaidrės (.pdf)

A. Liutkevičienė. Kaip motyvuoti mokinį (.pdf)

V. Leonavičienė. Mokymo difencijavima ir individualizavimas (.pdf)

N. Poderienė. Erdvės analizė (.pdf)

N. Poderienė. Skaitymo strategijos (.pdf)

N. Poderienė. Aktyvusis žodynas: leksikos mokymasis 5–6 klasėse (.pdf)

J. Zabarskaitė. Žodyno turtinimas (.pdf)

O. Baumilienė. Lietuvių kalbos ir literatūros užduočių komplektai 7–10 klasėms (.pdf)

O. Baumilienė. Lietuvių kalbos ir literatūros užduočių komplektai 7–10 klasėms. Ruošiamės rašiniui (galimi atsakymai) (.pdf)

 

Naujosios (Z) kartos ugdymo pedagoginiai ir psichologiniai aspektai. Rekomendacijos pedagogams ir švietimo pagalbos specialistams (2015) (.pdf)

Metodinė medžiaga skelbiama ir mokytojai konsultuojami virtualioje mokymo aplinkoje LITUANISTŲ AVILYS.

 

Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) aplinkos

Ugdymas(is) kitose erdvėse

Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse aplinkose galimybės (I dalis) (.pptm)

Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse erdvėse galimybės (II dalis) (.pptm)

Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse erdvėse galimybės (III dalis) (.pdf)

 

 

Medžiaga lietuvių kalbos ir literatūros mokytojams, dirbantiems su mokiniais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių

Metodinės rekomendacijos mokytojams dėl pradinio ir pagrindinio lietuvių kalbos ugdymo programų  individualizavimo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (2017)

Metodinės rekomendacijos mokytojams dėl pradinio ir pagrindinio lietuvių kalbos ugdymo programų pritaikymo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (2017)

 

Specialieji moduliai aukštesniųjų gebėjimų turintiems vaikams (5–8 klasė)

 

Kviečiame visus lietuvių kalbos mokytojus teikti siūlymus, pastebėjimus. Visa tai prašytume siųsti elektroniniu paštu, adresu virginija.navickiene@nsa.smm.lt.

 

 

Archyvinė medžiaga 

A. Lastakauskienė. Apmąstyk ir veik! Refleksijos metodai ir rekomendacijos mokymosi procese.

Pagrindinio ugdymo metodinės rekomendacijos (mokykloms, vykdančioms ugdymą lietuvių kalba) (.doc), parengtos remiantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433. 

Pagrindinio ugdymo metodinės rekomendacijos (mokykloms, vykdančioms ugdymą tautinės mažumos kalba) (.doc), parengtos remiantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433. 

Iš „Lituanistų avilio“ archyvo“ (gavus autorių sutikimą)

A. Liutkevičienė. 10 kl. Žmoniškumo apraiškos V. Goldingo „Musių valdove“

Vaizdo konsultacija apie skaitymo gebėjimų ugdymą (lektorės Raimonda Budnikienė ir Oksana Karoblienė) 

 

VIDURINIS UGDYMAS

Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga

Metodinė medžiaga nuolat skelbiama ir mokytojai konsultuojami virtualioje mokymo aplinkoje LITUANISTŲ AVILYS.

 

 

Ši Lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga skirta lietuvių kalbos mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose  ir įgyvendinantiems  Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros bendrąją programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-269.

Metodinės medžiagos tikslas – padėti lietuvių kalbos mokytojams,  dirbantiems Lietuvos  bendrojo ugdymo mokyklose, pasirengti įgyvendinti lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo turinį.

Metodinėje medžiagoje aptariama, kaip planuoti ugdymo procesą, ugdyti mokinių dalykines ir bendrąsias kompetencijas, tikslingai pasirinkti mokymosi medžiagą, veiklas bei mokymosi proceso ir rezultatų vertinimo bei įsivertinimo būdus,  pristatomos integravimo, vadovėlių medžiagos pritaikymo galimybės. Taip pat metodinėje medžiagoje pateikiama ilgalaikio ir trumpalaikio planavimo, aktyvaus mokymo(si) metodų taikymo ugdymo procese, mokymo ir mokymosi veiklų, vertinimo ir įsivertinimo pavyzdžių.

Tikimės, kad pateikta metodinė medžiaga bus naudinga mokytojams įgyvendinant Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros bendrąją programą ir siekiant geresnių mokinių ugdymo(si) rezultatų. Kviečiame visus lietuvių kalbos mokytojus teikti siūlymus, pastebėjimus, dalintis gerosios patirties pavyzdžiais. Visa tai prašytume siųsti elektroniniu paštu, adresu Daiva.Binkiene@nsa.smm.lt.


Ugdymo planavimas (.docx)

Lietuvių kalbos ir literatūros ilgalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas
Lietuvių kalbos ir literatūros trumpalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas 

Ugdymo procesas (.docx)

Pamokų gairės, aktyviojo mokymosi metodų ir strategijų taikymo, mokymo(si) veiklų organizavimo ugdant dalykines ir bendrąsias kompetencijas pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas pristatomuose pamokų ciklų, atskirų pamokų aprašuose.

Vertinimas
Rašinio vertinimo normos ugdymo procese (.doc)
Rašinio mokymas ir vertinimas 11–12 klasėse (.pdf)
Rekomendacijos dėl kalbos klaidų ir stiliaus trūkumų vertinimo (.pdf)

Vertinimo ir įsivertinimo ugdymo procese pavyzdžiai pateikiami skyriuje Vertinimas

 

Vadovėlių ir elektroninių šaltinių medžiagos pritaikymo galimybės 

Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai

 Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai ir chrestomatijos (iš galiojančių vadovėlių sąrašo) iki 2011 m.). Privalomi programiniai autoriai ir konteksto autoriai (.doc)
 Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai ir chrestomatijos (iš galiojančių vadovėlių sąrašo) iki 2011 m.). Privalomi programiniai autoriai (.doc)
 Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros privalomi programiniai autoriai. Kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai (.doc)
 Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros privalomi programiniai autoriai ir konteksto autoriai. Kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai (.docx)

Dalykinės ir metodinės medžiagos elektroniniai šaltiniai

                                                                               Literatūrinis (kultūrinis) ugdymas

                                                                                 Pagrindiniai reiškiniai ir idėjos

     Renesansas ir reformacija Europoje ir Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. Tautinės raštijos pradžia, jos daugiakalbiškumas ir ginami idealai. (.pdf)

     Barokas. Žmogaus ir pasaulio prieštaringumas. Jėzuitai Lietuvoje: rūpinimasis valstybės kultūra. (.pdf)

     Apšvieta. Tikėjimas proto ir ugdymo galia. Siekis pertvarkyti tikrovę. Tautos išlikimo idėja. Klasicizmas. (.pdf)

     XIX a. literatūra. Romantizmas. Žmogaus psichinio pasaulio ir tautos dvasios atradimas. Poeto ir kūrybos galios išaukštinimas. Modernios lietuvių  tautos kūrimas. Religinio ir mokslinio pasaulėvaizdžio atsiskyrimas. Pozityvistinis darbas visuomenei. Asmens ir visuomenės patirties atvėrimas   realizmo literatūroje. (.pdf)

     XX a. pradžios literatūra. Realizmas. Psichologinė ir socialinė tikrovės analizė. Realizmo poetika. Neoromantizmas: romantizmo tąsa ir modernizmo pradmenys. (.pdf)

     XX a. vidurio modernioji literatūra. Menas kaip autonomiškas pasaulis. Moderniosios pasaulėžiūros konfliktai. Modernizmo krypčių įvairovė. Tautos  kultūros tradicija ir maištas prieš ją. Tautinio tapatumo paieškos ir atvirumas pasauliui. (.pdf)

     XX a. vidurio katastrofų literatūra. Žmogaus laikysenos totalitarizmo akivaizdoje: pasipriešinimas, prisitaikymas, išdavystė, rezignacija, egzilis.    Literatūra – tragiškos patirties liudijimas. Egzistencializmas. (.pdf)

     Modernioji XX a. antrosios pusės literatūra. Rašytojas ir visuomenė totalitarizmo gniaužtuose. Sovietinės ideologijos žymės lietuvių literatūroje.  Siekis grąžinti kultūros tradicijas ir istorinę atmintį. Moderniosios literatūros proveržis 7–9 dešimtmečio Lietuvoje. Literatūros vaidmuo lietuvių visuomenės kelyje į Nepriklausomybę. (.pdf)

     Nepriklausomybės laikų literatūra. Literatūros misijos pokytis: paieškos naujo santykio su šiuolaikine visuomene, tradicija ir istorija. Žanrų kaita. Literatūros postmodernumas. Kūryba kaip savianalizė, provokacija ir kultūrinis žaidimas. (.pdf)

 

Klaipėdos Vydūno gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Lilijos Bručkienės ir Klaipėdos „Aukuro“ gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Ramunės Galdikienės vaizdo pamokų-konsultacijų medžiaga:

1 pamoka. Rašinio struktūros elementai. Pamoka apie lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rašinį.

2 pamoka. Samprotavimo rašinio dėstymo pastraipos struktūra. Aptariama samprotavimo rašinio dėstymo pastraipos struktūra. Komponavimo principai ir galimybės atskleidžiami analizuojant konkrečius pavyzdžius.

3 pamoka. Pastraipų komponavimo principai ir galimybės. Aptariami skirtingų pastraipų komponavimo principai ir galimybės, jų sąsajos samprotavimo ir literatūriniuose rašiniuose. Visa tai atskleidžiama analizuojant konkrečius pavyzdžius.

 

 

Nuotolinis mokymas(is)

Nacionalinės švietimo agentūros informacinis nuotolinio mokymo(si) puslapis

Kviečiame susipažinti su Nuotolinio mokymo(si) / Ugdymo(si) vadovu. Pateikiama skirtingais formatais:

Nuotolinio mokymo(si) / ugdymosi(si) vadovas (pdf, el.knyga)

Nuotolinio_mokymo(si) / ugdymosi(si)_vadovas ( pdf, 1 versija) 

 

Rekomendacijos mokyklų darbuotojams „Kaip elgtis krizės situacijoje“

Parengti patarimai mokytojams ir tėvams, kaip padėti vaikams saugiai bei efektyviai mokytis internete

Parengtos rekomendacijos, kaip išvengti tinklų „lūžimo“ prasidėjus nuotoliniam mokymui

Patvirtintos rekomendacijos, kaip abiturientams saugiai laikyti egzaminus

NUOTOLINIO MOKYMO(SI) GEROSIOS PATIRTIES PAVYZDŽIAI

Dalijamės Vilniaus licėjaus lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Vidos Lisauskienės ir 11 klasės  mokinio Antano Gražulio nuotolinio darbo rezultatu – esė apie Žemaitę. Darbas rašytas lietuvių kalbos  ir literatūros tikslinės grupės modulio pamokoje. Mokytojos ir mokinio sutikimas skelbti medžiagą Lituanistų avilyje ir Ugdymo sode gautas.

A. GRAŽULIS. ŽEMAITĖ – XXI A. ŽMOGAUS AKIMIS (.pdf)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė Informacija atnaujinta 2022-01-03.