PAGRINDINIS UGDYMAS
Pagrindinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga
Ši metodinė medžiaga skirta lietuvių kalbos mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose ir įgyvendinantiems Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. sausio 25 d. įsakymu Nr. V-46.
Lietuvių kalbos ir literatūros ilgalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas
Lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai
Skelbiame sąvadus, kur yra kokie kūriniai, analizuotini pagal 2016 m. Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą:
|
Programinių kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai
5–6 klasė (.pdf) |
7–8 klasė (.pdf) |
9–10 (I–II) klasė (.pdf) |
5 klasė (.pdf) |
7 klasė (.pdf) |
9 (I) klasė (.pdf) |
6 klasė (.pdf) |
8 klasė (.pdf) |
10 (II) klasė (.pdf) |
Programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai iki 2016 m.)
5–6 klasė (.docx) |
7–8 klasė (.docx) |
9–10 (I–II) klasė (.docx) |
5 klasė (.docx) |
7 klasė (.docx) |
9 (I) klasė (.docx) |
6 klasė (.docx) |
8 klasė (.docx) |
10 (II) klasė (.docx) |
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 5 klasė (.pdf)
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 6 klasė (.pdf)
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 7 klasė (.pdf)
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 8 klasė (.pdf)
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 9 (I) klasė (.docx)
Rekomenduojamų kūrinių (neprivaloma pasirinkti) tekstų elektroniniai šaltiniai. 10 (II) klasė (.pdf)
Dalykinės ir metodinės medžiagos elektroniniai šaltiniai
Literatūrinis (kultūrinis) ugdymas |
||
5 klasė (.docx) |
7 klasė (.docx) |
9 (I) klasė (.docx) |
6 klasė (.pdf) |
8 klasė (.pdf) |
10 (II) klasė (.pdf) |
Kalbinis ugdymas (kalbos sistemos pažinimas) |
||
5 klasė (.docx) |
7 klasė (.docx) |
9 (I) klasė (.docx) |
6 klasė (.pdf) |
8 klasė (.pdf) |
10 (II) klasė (.pdf) |
Lietuvių kalbos mokymosi išteklių sąvadas (.pdf)
Mokymų „Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos įgyvendinimas: patirtis ir gebėjimų ugdymas“ (2018 m.) medžiaga:
A. Liutkevičienė. I. Šeinius_ žemėlapis (.pdf)
A. Liutkevičienė. Kaip motyvuoti dirbti_skaidrės (.pdf)
A. Liutkevičienė. Kaip motyvuoti mokinį (.pdf)
V. Leonavičienė. Mokymo difencijavima ir individualizavimas (.pdf)
N. Poderienė. Erdvės analizė (.pdf)
N. Poderienė. Skaitymo strategijos (.pdf)
N. Poderienė. Aktyvusis žodynas: leksikos mokymasis 5–6 klasėse (.pdf)
J. Zabarskaitė. Žodyno turtinimas (.pdf)
O. Baumilienė. Lietuvių kalbos ir literatūros užduočių komplektai 7–10 klasėms (.pdf)
Naujosios (Z) kartos ugdymo pedagoginiai ir psichologiniai aspektai. Rekomendacijos pedagogams ir švietimo pagalbos specialistams (2015) (.pdf)
Metodinė medžiaga skelbiama ir mokytojai konsultuojami virtualioje mokymo aplinkoje LITUANISTŲ AVILYS.
Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) aplinkos
Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse aplinkose galimybės (I dalis) (.pptm)
Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse erdvėse galimybės (II dalis) (.pptm)
Lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo(si) įvairiose edukacinėse erdvėse galimybės (III dalis) (.pdf)
Medžiaga lietuvių kalbos ir literatūros mokytojams, dirbantiems su mokiniais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių
Specialieji moduliai aukštesniųjų gebėjimų turintiems vaikams (5–8 klasė)
- Lietuvių kalbos modulių anotacija (.docx)
- Siužetas apie lietuvių kalbos modulius
- Specialieji moduliai aukštesniųjų gebėjimų turintiems vaikams. Mokytojo aplankas
- Specialieji moduliai aukštesniųjų gebėjimų turintiems vaikams. Mokinio aplankas
Kviečiame visus lietuvių kalbos mokytojus teikti siūlymus, pastebėjimus. Visa tai prašytume siųsti elektroniniu paštu, adresu virginija.navickiene@nsa.smm.lt.
Archyvinė medžiaga
A. Lastakauskienė. Apmąstyk ir veik! Refleksijos metodai ir rekomendacijos mokymosi procese.
Pagrindinio ugdymo metodinės rekomendacijos (mokykloms, vykdančioms ugdymą lietuvių kalba) (.doc), parengtos remiantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433.
Pagrindinio ugdymo metodinės rekomendacijos (mokykloms, vykdančioms ugdymą tautinės mažumos kalba) (.doc), parengtos remiantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433.
Iš „Lituanistų avilio“ archyvo“ (gavus autorių sutikimą)
A. Liutkevičienė. 10 kl. Žmoniškumo apraiškos V. Goldingo „Musių valdove“
VIDURINIS UGDYMAS
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga
Metodinė medžiaga nuolat skelbiama ir mokytojai konsultuojami virtualioje mokymo aplinkoje LITUANISTŲ AVILYS.
Ši Lietuvių kalbos ir literatūros metodinė medžiaga skirta lietuvių kalbos mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose ir įgyvendinantiems Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros bendrąją programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-269.
Metodinės medžiagos tikslas – padėti lietuvių kalbos mokytojams, dirbantiems Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose, pasirengti įgyvendinti lietuvių kalbos ir literatūros ugdymo turinį.
Metodinėje medžiagoje aptariama, kaip planuoti ugdymo procesą, ugdyti mokinių dalykines ir bendrąsias kompetencijas, tikslingai pasirinkti mokymosi medžiagą, veiklas bei mokymosi proceso ir rezultatų vertinimo bei įsivertinimo būdus, pristatomos integravimo, vadovėlių medžiagos pritaikymo galimybės. Taip pat metodinėje medžiagoje pateikiama ilgalaikio ir trumpalaikio planavimo, aktyvaus mokymo(si) metodų taikymo ugdymo procese, mokymo ir mokymosi veiklų, vertinimo ir įsivertinimo pavyzdžių.
Tikimės, kad pateikta metodinė medžiaga bus naudinga mokytojams įgyvendinant Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros bendrąją programą ir siekiant geresnių mokinių ugdymo(si) rezultatų. Kviečiame visus lietuvių kalbos mokytojus teikti siūlymus, pastebėjimus, dalintis gerosios patirties pavyzdžiais. Visa tai prašytume siųsti elektroniniu paštu, adresu Daiva.Binkiene@nsa.smm.lt.
Ugdymo planavimas (.docx)
Lietuvių kalbos ir literatūros ilgalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas
Lietuvių kalbos ir literatūros trumpalaikių planų pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas
Ugdymo procesas (.docx)
Pamokų gairės, aktyviojo mokymosi metodų ir strategijų taikymo, mokymo(si) veiklų organizavimo ugdant dalykines ir bendrąsias kompetencijas pavyzdžiai pateikiami skyriuje Planavimas pristatomuose pamokų ciklų, atskirų pamokų aprašuose.
Vertinimas
Rašinio vertinimo normos ugdymo procese (.doc)
Rašinio mokymas ir vertinimas 11–12 klasėse (.pdf)
Rekomendacijos dėl kalbos klaidų ir stiliaus trūkumų vertinimo (.pdf)
Vertinimo ir įsivertinimo ugdymo procese pavyzdžiai pateikiami skyriuje Vertinimas
Vadovėlių ir elektroninių šaltinių medžiagos pritaikymo galimybės
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai ir chrestomatijos (iš galiojančių vadovėlių sąrašo) iki 2011 m.). Privalomi programiniai autoriai ir konteksto autoriai (.doc)
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programinių kūrinių tekstų šaltiniai (vadovėliai ir chrestomatijos (iš galiojančių vadovėlių sąrašo) iki 2011 m.). Privalomi programiniai autoriai (.doc)
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros privalomi programiniai autoriai. Kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai (.doc)
Vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros privalomi programiniai autoriai ir konteksto autoriai. Kūrinių tekstų elektroniniai šaltiniai (.docx)
Dalykinės ir metodinės medžiagos elektroniniai šaltiniai
Literatūrinis (kultūrinis) ugdymas |
Pagrindiniai reiškiniai ir idėjos |
Barokas. Žmogaus ir pasaulio prieštaringumas. Jėzuitai Lietuvoje: rūpinimasis valstybės kultūra. (.pdf) |
XX a. pradžios literatūra. Realizmas. Psichologinė ir socialinė tikrovės analizė. Realizmo poetika. Neoromantizmas: romantizmo tąsa ir modernizmo pradmenys. (.pdf) |
Klaipėdos Vydūno gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Lilijos Bručkienės ir Klaipėdos „Aukuro“ gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Ramunės Galdikienės vaizdo pamokų-konsultacijų medžiaga:
1 pamoka. Rašinio struktūros elementai. Pamoka apie lietuvių kalbos ir literatūros egzamino rašinį.
2 pamoka. Samprotavimo rašinio dėstymo pastraipos struktūra. Aptariama samprotavimo rašinio dėstymo pastraipos struktūra. Komponavimo principai ir galimybės atskleidžiami analizuojant konkrečius pavyzdžius.
3 pamoka. Pastraipų komponavimo principai ir galimybės. Aptariami skirtingų pastraipų komponavimo principai ir galimybės, jų sąsajos samprotavimo ir literatūriniuose rašiniuose. Visa tai atskleidžiama analizuojant konkrečius pavyzdžius.
Nuotolinis mokymas(is)
Nacionalinės švietimo agentūros informacinis nuotolinio mokymo(si) puslapis
Kviečiame susipažinti su Nuotolinio mokymo(si) / Ugdymo(si) vadovu. Pateikiama skirtingais formatais:
Nuotolinio mokymo(si) / ugdymosi(si) vadovas (pdf, el.knyga)
Nuotolinio_mokymo(si) / ugdymosi(si)_vadovas ( pdf, 1 versija)
Rekomendacijos mokyklų darbuotojams „Kaip elgtis krizės situacijoje“
Parengtos rekomendacijos, kaip išvengti tinklų „lūžimo“ prasidėjus nuotoliniam mokymui
Patvirtintos rekomendacijos, kaip abiturientams saugiai laikyti egzaminus
NUOTOLINIO MOKYMO(SI) GEROSIOS PATIRTIES PAVYZDŽIAI
Dalijamės Vilniaus licėjaus lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos ekspertės Vidos Lisauskienės ir 11 klasės mokinio Antano Gražulio nuotolinio darbo rezultatu – esė apie Žemaitę. Darbas rašytas lietuvių kalbos ir literatūros tikslinės grupės modulio pamokoje. Mokytojos ir mokinio sutikimas skelbti medžiagą Lituanistų avilyje ir Ugdymo sode gautas.
A. GRAŽULIS. ŽEMAITĖ – XXI A. ŽMOGAUS AKIMIS (.pdf)
Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė Informacija atnaujinta 2022-01-03.