Ikimokyklinis ugdymas   Priešmokyklinis ugdymas   

2023 m. lapkričio 21 d. NŠA organizuotoje konferencijoje savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistai, atsakingi už ikimokyklinį ugdymą, dalyvavo aptariant ikimokyklinio ugdymo programos gaires ir dalinosi gerosios praktikos atvejais. Pranešimus skaitė ir skaidrėmis pasidalino:

Dr. Agnė Brandišauskienė –  Ikimokyklinio ugdymo turinio kūrimas: į ką svarbu sutelkti dėmesį?

 Prof. Ona Monkevičienė – Ikimokyklinio ugdymo programos gairės: kur ir kaip judėsime, siekdami kokybės

 Edita Maščinskaitė – Projekto „Ikimokyklinio ugdymo turinio kaita“ pagalba įstaigoms, rengiančioms ikimokyklinio ugdymo programas

 Aušra Makauskienė, Gražina Gripinskienė – Projektas „Užtikrinti visiems prieinamą ankstyvąjį ugdymą“

 Renginio įrašą galite rasti NŠA youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=SJuTIPcnNRc

 

Žaismė ir atradimai. Rekomendacijos ikimokyklinio ugdymo pedagogui.

Rekomendacijų ikimokyklinio ugdymo pedagogui „Žaismė ir atradimai“ pa­skirtis yra padėti pedagogams įgyvendinti Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasie­kimų aprašą (2014).

Rekomendacijose ikimokyklinio ugdymo pedagogui į ugdymą žvelgiama iš vaiko perspektyvos – vaikas pripažįstamas kaip savo poreikius, interesus bei patirtį turinti individualybė, gebanti autentiškai mokytis ir kaupti patirtį dialogi­nėje sąveikoje su pedagogu ir kitais vaikais.

Medžiaga parengta ir išleista įgyvendinant ESF finansuojamą projektą „Inovacijos vaikų darželyje“. Projektą inicijavo Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, vykdė Nacionalinė švietimo agentūra. 2021 m.

Rekomendacijas ikimokyklinio ugdymo pedagogui „Žaismė ir atradimai“ su­daro:

  1. Vadovas pedagogui.
  2. Knygelė vaikams iki šešerių metų „Pakylėta kasdienybė“.
  3. Knygelių rinkinys vaikams iki trejų metų. Jį sudaro 8 knygelės: Judantys laiptai, „Aš“ pasaulis, Smėlio dėžė, Kalbos spintelė, Atradimų takelis, Korys, Puo­dų orkestras, Medžiagų dialogai.
  4. Knygelių rinkinys vaikams nuo trejų iki šešerių metų. Jį sudaro 10 kny­gelių: Judantis pasaulis, „Aš“ – matomas ir nematomas, Kalbos ir knygos gelmė, Žaliasis pieštukas, Energijos upė, Dėlionių kilimas, Pasaulis be sienų, Kūrybiniai dialogai, Mokymosi veidrodis, Realybių žaismė.
  5. Priedai knygelėms: Judantys laiptai, „Aš“ pasaulis, Korys, „Aš“ – matomas ir nematomas, Žaliasis pieštukas, Mokymosi veidrodis, Realybių žaismė.
  6. Priedai knygelėms.

Kviečiame žiūrėti rekomendacijų pristatymo renginio vaizdo įrašą.  

Metodinė medžiaga ikimokyklinio ugdymo pedagogams, parengta pagal Lituanistinio švietimo integruotą programą. Medžiaga skirta 2-3 metų vaikams, kurie tik pradeda mokytis kalbėti, klausyti, pažinti, atlikti veiksmus ir 3-5 metų vaikams. Pedagogai, dirbantys su pradedančiais mokytis lietuvių kalbos, pateikiamoje medžiagoje gali rasti po 17 sociakultūrinių temų, kuriose integruojama lietuvių kalba, kultūra, istorija (2022)

Projekto „Pažinkime vaikystę" metodinė medžiaga mokytojui (vaizdo pamokos) 2020

Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos (2015)

Etninės kultūros ugdymo metodinės rekomendacijos ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogams (2012)

Įvadas

I. Bendrosios nuostatos

II. Rekomenduojami etnokultūrinio ugdymo siekiai ir turinio gairės įgyvendinant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programa

 

Metodinės rekomendacijos " Rekomendacijos dėl nuotolinio ugdymo proceso organizavimo ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje". (2020)

Leidinyje Rekomendacijos dėl nuotolinio ugdymo proceso organizavimo ikimokykliniame ir priešmokykliniame ugdyme pateikiami patarimai, kaip ugdymo įstaigų bendruomenės galėtų ugdyti ikimokyklinio amžiaus vaikus nuotolinio ugdymo sąlygomis, tikslingai palaikydamos kontaktą su vaikais ir jų tėvais (globėjais). Aptariamos elektroninio dienyno pasirinkimo galimybės ir nauda. Pristatomos veiklos, kurias vaikai kartu tėvais ar kitais juos prižiūrinčiais asmenimis galėtų įgyvendinti nuotolinio ugdymo sąlygomis.

Tikimasi, kad leidinyje siūlomos ugdymo idėjos bus įdomios ne tik pedagogams, bet ir ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo klausimais besidomintiems asmenims.

Metodinės rekomendacijos „Kodėl verta skaityti vaikams ankstyvajame amžiuje? Patarimai tėveliams.“ (2020)

Kiekvienas vaikus auginantis tėtis ir mama linki savo vaikui gero ir siekia užauginti laimingą žmogų. Nuo mažų dienų vaikas auga tyrinėdamas aplinką ir domėdamasis jį supančiais žmonėmis ir savimi. Vienas daugybės šimtmečių patikrintas ir nesenstantis būdas padėti mažiesiems pažinti pasaulį yra knygų skaitymas. Daugybė mokslinių studijų patvirtina ir net vyraujant skaitmeninėms technologijoms nepaneigia nenuginčijamos knygų skaitymo naudos vaiko ir suaugusiojo gyvenime. Kaip skaityti smagiai ir aptarti įdomiai – sužinosite perskaitę šį leidinį. Nuoroda:  https://sodas.ugdome.lt/metodiniai-dokumentai/perziura/12102   

Metodinės rekomendacijos „Kalbų mokymas(is) ankstyvajame amžiuje. Patarimai tėveliams.“ (2020)

Ankstyvasis amžius yra puikus laikas mokytis kalbų! Moksliniais tyrimais įrodyta, kad maži vaikai lengvai įsisavina kelias kalbas. Mažamečiai vaikai labai greitai įsimena naujus žodžius, įvairias kalbines konstrukcijas ir sakinius, taip pat lengvai pakartoja išgirstas frazes. Šio amžiaus vaikų smegenys kalboms mokytis yra paslankios, nes tuo laikotarpiu intensyviai formuojasi kalbų centrai, vystosi vaiko motorika. Atsižvelgiant į šio amžiaus tarpsnio ypatumus ir didžiulį vaikų potencialą vertėtų skatinti kalbų mokymąsi, nes kalbų mokymasis įvairiapusiškai praturtina, pagerina vaiko kompetencijas ir suteikia daugiau galimybių ateityje, daro didelę įtaką tolesniam asmenybės tobulėjimui. Nuoroda:  https://sodas.ugdome.lt/metodiniai-dokumentai/perziura/12101   

Metodinės rekomendacijos „Lietuvių kalbos mokymo(si) organizavimo modeliai tautinių mažumų mokyklose, vykdančiose ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas“ (2020)

Rekomendacijose aprašomi du lietuvių kalbos mokymo(si) organizavimo modeliai, atitinkantys ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo didaktinius ypatumus ir psichologinę vystymosi raidą: socialinę emocinę ir kognityvinę (suvokimą, mąstymą, kalbos vystymąsi ir kitus gebėjimus).

Rekomenduojami lietuvių kalbos mokymo(si) organizavimo modeliai pateikiami aprašant esminius abiejų modelių organizavimo principus, prielaidas, pranašumus ir ypatumus. Abu lietuvių kalbos mokymo(si) organizavimo modelius galima vykdyti tiek ikimokyklinio ugdymo grupėse, tiek priešmokyklinėse grupėse. Svarbu atsižvelgti į konkretų vaikų poreikį, mokytojo pasirengimą ir galimybes organizuoti ugdymą lietuvių kalba.

Metodinės rekomendacijos „Išmaniosios technologijos ir informatinis mąstymas. Rekomendacijos: ką būtina žinoti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų tėvams (globėjams) ir mokytojams“ supažindinama su informacinių technologijų naudojimu ankstyvajame ugdyme, nuoroda https://sodas.ugdome.lt/metodiniai-dokumentai/perziura/11800. Šiame leidinyje pateikiama pavyzdžių, kokia veikla ankstyvajame ugdyme padeda lavinti vaikų gebėjimus ir loginį mąstymą – tai svarbu informatiniam mąstymui ateityje, taip pat tai, ką reikia žinoti apie vaikų saugumą ir laiką prie telefonų, planšečių, kompiuterių ar televizorių ekranų.

Išleistas metodinis leidinys  Pedagogams ir tėvams apie penkerių-šešerių metų vaikų raidos ir ugdymo ypatumus (2018). Jame rasite glaustai, paprastai ir suprantamai pateiktą informaciją apie penkerių-šešerių metų vaikų raidos ir ugdymo ypatumus: kaip atpažinti penkerių ir šešerių metų vaikų turimą patirtį bei pasiekimus, kuo panašūs ir kuo skiriasi penkiamečiai ir šešiamečiai, kuriose socialinio ugdymo, komunikavimo, sveikatos, meninio ugdymo ugdymo srityse penkiamečiai gali patirti sunkumų. Pedagogams ir tėvams paaiškinama, kokiais principais grindžiamas penkiamečių ir šešiamečių (taip pat ir turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių) ugdymas, ką daryti, jei penkiamečio vaiko pasiekimai kuriose nors srityse prastesni nei kitose, kaip elgtis, jei tėvai nerimauja dėl penkiamečių vaikų prastesnių pasiekimų, lyginant juos su šešiamečiais, ar išleisti į mokyklą penkiamečius, kurių pasiekimai tam tikrose srityse yra žemesni.

Patarimai tėveliams. Kaip auga ir bręsta Jūsų vaikas (2017)

Knygelė skirta tėveliams ir globėjams, auginantiems jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikus. Šie patarimai yra rekomendacinio pobūdžio. Kiekvienas vaikas vystosi skirtingai ir klausia tik sau aktualių klausimų. Leidinyje kiekvienas skaitytojas atsirinks tą informaciją, kuri geriausiai dera su jo ir jo šeimos šeimos vertybėmis.

Nuostabusis ženklų ir prasmių pasaulis. Patarimai priešmokyklinio ugdymo pedagogams (2016)

Šis leidinys su rekomendacijomis ir praktiniais patarimais skirtas pedagogams, dirbantiems priešmokyklinio ugdymo grupėse, taip pat tėvams, auginantiems priešmokyklinio amžiaus vaikus.

Jūsų vaikas – ikimokyklinukas (2015)

Leidinukas skirtas tėvams. Tėvai čia ras atsakymus į klausimus:
• Kuo svarbus ir reikšmingas vaikui yra ikimokyklinis ugdymas?
• Kaip „Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas“ gali tapti tėvams puikiu pagalbininku ugdant mažylį?
• Kaip drauge su ikimokyklinio ugdymo pedagogais tėvai gali padėti savo vaikui augti laimingam ir patirti sėkmę?

Ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi pasiekimai (plakatas, 2015)

Ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi pasiekimai plakate. Jį parengė Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras pagal „Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašą“.

Antroji kalba ankstyvajame amžiuje: patarimai tėveliams (2015)

Lietuvos tautinių mažumų vaikų darželiuose vaikai turi galimybę mokytis ir gimtosios kalbos, ir lietuvių valstybinės kalbos. Tikimės, kad čia pateikta informacija bus naudinga tėvams, kurių vaikai (3–6 m.) dalyvauja ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programose.

Antroji kalba ankstyvajame amžiuje (2016)

Patarimai pedagogams, mokantiems lietuvių kalbos 3–6 metų vaikus įstaigose, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas vykdančiose tautinės mažumos kalba.

Rekomendacijos dėl ikimokyklinio ugdymo įstaigų edukacinių erdvių modernizavimo


Skyrelį tvarko Aldona Zaukienė Informacija atnaujinta 2024-01-02.