Vadovėliai
Informacija apie teigiamai įvertintus vadovėlius yra skelbiama Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių ir kitų mokymo priemonių duomenų bazėje. Joje yra pateikiamos vadovėlių vertinimo institucijos ir vadovėlio vertintojų recenzijos. Galiojančių vadovėlių sąrašą galima rasti Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių duomenų bazėje (žr. socialinis ugdymas, geografija).
Šiuo metu Bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių duomenų bazėje yra įrašyta 87 vadovėliai, skirti mokyti geografijos 5–12 klasėse. 5 klasėje geografija yra integruota į kursus „Gamta ir žmogus“ ir „Lietuvos istorija“, todėl tradiciškai geografijos mokymas pradedamas nuo 6 klasės. Anksčiausiai išleistas yra 1992 metų 7 klasės vadovėlis (7 kl. pirma dalis), o vėliausiai – 2017 metais. 11 – 12 klasei išleista 10 vadovėlių, 9 – 10 klasei – 23 vadovėliai (9 klasei – 13; 10 klasei – 10), 7 – 8 klasei 26 vadovėliai (7 klasei – 20 , o 8 klasei – 16) ir 6 klasei – 18 vadovėlių. Lenkų ir rusų kalba išleisti vadovėliai yra versti iš lietuviškų. Daugiausia vadovėlių išverstų į rusų ir lenkų kalbą yra skirtų 6-8 klasei.
Aplinkos pažinimo ir tyrimų paketai
Sukurti pamokų paketai Žuvinto biosferos rezervato (žr. Paslaugos ir pažintinė veikla skyrelį (lietuvių kalba, žr. 2021-07-13)) ir Kamanų rezervato mokomajam pažintiniam takui - pamokos gamtoje (lietuvių kalba, žr. 2021-07-13)), puikiai tinkantys atlikti įvairius geografinius stebėjimus ir tyrimus ne tik numatytose vietovėse, bet ir savo gyvenamojoje vietovėje, mokykloje.
Pagal Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos vygdytą projektą „Ekologinio švietimo plėtra saugomų teritorijų direkcijose“ yra parengti 27 metodiniai – pažintiniai vadovai (leidiniai), skirti mokiniams ir mokytojams, taip pat visiems nacionalinių ar regioninių parkų lankytojams. Leidiniuose sužinosite: Ką galima pažinti, išmokti konkrečioje saugomoje teritorijoje? Kaip pažinti konkrečią saugomą teritoriją? Su leidiniais susipažinti galite čia (išskleisti skyrelį Vadovai po saugomas teritorijas).
Plačiau susipažinkite: Gamtosauginis švietimas (jaunieji gamtos reindžeriai, gamtos mokyklos saugomose teritorijose, Saugomų teritorijų pasas); Lankstinukas apie saugomų teritorijų lankytojų centrą; Plačiau
Tiriamoji veikla
Jaunojo tyrėjo vadovas Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro projekto Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimo ir ugdymo sistemos sukūrimas leidinys. Jame aptarti metodiniai mokslinio darbo pagrindai ir pateikti įvairių mokslo krypčių darbai, tinkamų jauniesiems tyrėjams, pavyzdžiai. Šis leidinys sudarytas iš keturių tomų, kurių kiekvienas suskirstytas į atskirus didesnius ar mažesnius tarpusavyje nesusietus skyrius. Vadovą galimą pradėti nagrinėti nuo bet kurio tomo ir nuo bet kurio skyriaus.
Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos parengtas preliminarus 100 lankytinų kultūros paveldo objektų mokykloms sąrašas.
Geografinės informacinės sistemos (GIS)
GIS mokykla. Tai portalas norintiems pažinti įvairialypį pasaulį, tyrinėti jį, atrasti ryšius ir tendencijas tarp įvairių objektų. Naudodami GIS galite rinkti, kaupti, analizuoti ir pateikti erdvinę informaciją žemėlapių pavidalu. GIS metodai ir būdai jums padės išspręsti įvairius uždavinius, atsakyti į daugelį klausimų. Plačiau
ArcGIS Online. Tai interneto žemėlapių platforma. Norėdami su ja dirbti, pirmiausia turite prisijungti prie jos paskyros per interneto naršyklę. Į savo kompiuterį nereikia nieko instaliuoti, programa yra internete ir iškart paruošta darbui. Plačiau
- Kas yra ArcGIS? (vaizdo medžiaga, anglų kalba).
- GIS - pamatykime didesnį paveikslą (vaizdo medžiaga, anglų kalba).
- ArcGIS Online mokykloms
- Esri naudotojų konferencija
- ArcGIS Online pradžiamokslis. Ši sritis skirta kiekvienam, kuris nori pradėti naudotis GIS technologijomis – ArcGIS Online. Trumpos pamokėlės padės Jums susipažinti su pagrindinėmis ArcGIS Online funkcijomis.
- Įrankis pamokoms, kurių metu norima palyginti valstybių dydžius: https://arnofiva.github.io/world-sizes/
- Konkursas "Mano žemėlapis" 2022
Mokomoji medžiaga
- Pamokos modeliavimas pritaikant GIS (2013, .ppt). Pateikiama prezentacija apie pamokos modeliavimą pagal pasirinktą uždavinį, pritaikant GIS.
- Geografinių informacinių sistemų naudojimas geografijos pamokose. A. Kamarauskaitė (.pdf)
- GIS taikymo per geografijos pamokas patirtis. A. Kamarauskaitė, A. Lapėnienė (.pdf)
- GIS galimybė mokykloje (.doc)
- Žemėlapio ir aplikacijos aprašymas ir Žemėlapio ar aplikacijos bendrinimo instrukcija (viešas pasiekiamumas, .pdf).
- Metodinė medžiaga geografijos pamokoms. GIS mokymo instrukcijų mokiniams ir mokytojams, techninių nurodymų bei duomenų rinkiniai pagal dalyko temas.
- Mokomoji medžiaga tyrimams. Interaktyvūs žemėlapiai su veiklos aprašymu ir techniniais nurodymais skirti pasirinktos temos šiuolaikiškesniam atskleidimui.
- Žemėlapių rinkinys geografijos pamokoms. Įvairių temų žemėlapiai geografijos pamokoms.
- Interaktyvus edukacinis žaidimas - Pažink Lietuvą žaisdamas! Keliaukite per Lietuvos žemėlapį, žymėdami atsakymus į pateiktus klausimus, išbandykite savo žinias ir sužinokite naujų bei įdomių faktų apie Lietuvą.
- Mokytojo TV „Geografinių informacinių sistemų (GIS) taikymas aplinkos tyrimams ir rezultatų pristatymas skaitmeniniame žemėlapyje“ (2016 m. lapkričio 16 d.). Papildoma medžiaga vaizdo transliacijai.
Svetainės
Maps.lt yra Interneto žemėlapių svetainė, skirta interaktyviai navigacijai teritorijoje, geografinės vietos paieškai žemėlapiuose, susipažinimui su geografinėmis duomenų bazėmis bei skaitmeniniais žemėlapiais. Svetainės adresas: http://www.maps.lt/.
Valstybės erdviniai duomenys atvirai mokyklai (VEDAM) – interaktyvi mokymosi aplinka skirta mokiniams ir mokytojams. Gali būti naudojama skirtingų krypčių – geografijos, istorijos, pilietinio ugdymo, informacinių technologijų disciplinose. Tyrinėkite aplinką naudodami oficialius erdvinius duomenis. Identifikuokite objektus vienu paspaudimu. Svarbios vietovardžių ir maršrutų paieškos funkcijos. Skirtingų duomenų sluoksnių palyginimas, keičiant permatomumą, leis lengvai analizuoti, atrasti dėsningumus, daryti išvadas. Svetainės adresas: http://www.geoportal.lt/mapbasic/vedam.
Lietuvos erdvinės informacijos portalas (geoportal.lt). Šios svetainės tikslas – sudaryti sąlygas centralizuotai teikti duomenų naudotojams valstybės kadastrų, registrų tvarkytojų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei kitų asmenų sukurtus ir tvarkomus erdvinių duomenų rinkinius, jų metaduomenis. Svetainės adresas: www.geoportal.lt . VĮ „GIS-Centras“ atsakinga už Lietuvos erdvinės informacijos portalo (www.geoportal.lt) ir valstybinio georeferencinio pagrindo kadastro tvarkymą ir vystymą, valstybinių georeferencinių erdvinių duomenų rinkinių tvarkymą ir duomenų teikimą visuomenei. Svetainės adresas: www.gis-centras.lt .
Skaimeninės mokymosi priemonės
Pagrindinis ugdymas
- Mokomoji konpiuterinė priemonė Geografija 6 klasei
- Mokomoji kompiuterinė priemonė Geografija 6–8 klasėms
- Mokomoji kompiuterinė priemonė Geografija 9-12 klasėms
- Pagrindinė informacija apie Europos Sąjungą
Vidurinis ugdymas
- Mokomoji kompiuterinė priemonė Geografija 9-12 klasėms
Tiesioginių vaizdo transliacijų įrašai
„Mokinių tiriamoji veikla – pamatas geografijos brandos darbui“, Mokytojo TV (2019-05-08, vaizdo įrašas). Transliacijoje dalyvavo dr. Asta Ranonytė, Nacionalinio egzaminų centro Egzaminų skyriaus vedėja; Jolanta Pauliukienė, Nacionalinio egzaminų centro Egzaminų skyriaus metodininkė; Jūratė Orlovienė, Tauragės „Versmės" gimnazijos geografijos mokytoja ekspertė; Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro l.e.p. Ugdymo turinio skyriaus vedėjas.
Pamoka „Oficialioji statistika. Valstybės ekonominio ir socialinio gyvenimo pažinimas“, Mokytojo TV (2018-03-15, vaizdo įrašas). Pamokos planas. Transliacijoje dalyvavo Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjas; Jana Vanagė, Lietuvos statistikos departamento Statistinės informacijos platinimo skyriaus Regioninės statistikos ir statistinių rodiklių registro poskyrio vyriausioji specialistė; Laima Grižaitė, Lietuvos statistikos departamento Ryšių su visuomene skyriaus vedėjo pavaduotoja.
„Lietuvos ugdymo įstaigų edukacinių erdvių kūrimas“ Mokytojo TV (2017-11-11, vaizdo įrašas). Transliacijoje dalyvavo Almantas Kulbis, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus vedėjas; Stasė Mameniškienė, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus metodininkė; prof. dr. Rita Makarskaitė-Petkevičienė; Lietuvos edukologijos universiteto Ugdymo mokslų fakulteto Ugdymo pagrindų katedros docentė; Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjas.
Kinestetinio mokymosi stiliaus taikymas pamokose, Mokytojo TV (2017-03-21, vaizdo įrašas). Papildoma medžiaga. Transliacijoje dalyvavo Šilutės Pamario pagrindinės mokyklos darbo grupės „Kinestetinio mokymo(si) įtaka mokinių ugdymo(si) kokybės gerinimui“ nariai: mokyklos direktorius Jonas Bendžius, geografijos, anglų kalbos mokytoja bei tarptautinių projektų koordinatorė Iveta Abrulaitienė, pradinių klasių mokytoja metodininkė Irma Kelpšienė, vokiečių kalbos vyresnioji mokytoja Vilma Jančauskienė. Transliaciją moderavo Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjas.
Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo dirbtuvės Valstybės pažinimo centre: patirties taikymo galimybės, Mokytojo TV (2017-01-30, vaizdo įrašas). Transliacijoje dalyvavo Salomėja Bitlieriūtė, Ugdymo plėtotės centro Kvalifikacijos tobulinimo skyriaus metodininkė; Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjas; dr. Zita Nauckūnaitė, Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus Kalbų ir meninio ugdymo poskyrio vedėja. Transliaciją moderavo Violeta Jonynienė, Ugdymo plėtotės centro Ugdymo turinio skyriaus Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo poskyrio metodininkė.
„Geografinių informacinių sistemų (GIS) taikymas aplinkos tyrimams ir rezultatų pristatymas skaitmeniniame žemėlapyje“ Mokytojo TV (2016-11-16, vaizdo transliacija). Papildoma medžiaga vaizdo transliacijai. Transliacijoje dalyvavo Šarūnas Gerulaitis, Ugdymo plėtotės centro Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjas; Jurgita Rimkuvienė, UAB „Hnit-Baltic“ atstovė; Agnė Matonienė, UAB „Hnit-Baltic“ atstovė.
„Migracijos, prieglobsčio ir integracijos samprata: sociologinis ir politologinis požiūriai“, (2016-02-12, vaizdo įrašas) dr.Karolio Žibo pranešimas skaitytas mokymų „Prieglobstį gavusių užsieniečių integracija Lietuvoje“ metu.
Ką mes žinome apie musulmonus ir jų islamus? Kiek iš tikrųjų yra islamų? Ką turėtų daryti žmogus, kad jį būtų galima laikyti musulmonu? Kodėl negalima į musulmonus žiūrėti per islamo, o į islamą – per musulmonų prizmę? Ką mes žinome apie arabų valstybes ir jų kultūrą? Ką mes žinome apie „džihadą“ ir jo versijas? Šiuos ir kitus klausimus metų paskaitoje „Istorijos nesuklastosi? Islamo istorijos ir musulmonų įvaizdžio konstravimas Lietuvos viešojoje erdvėje“ kėlė Vytauto Didžiojo universiteto prof. dr Egdūnas Račius (ŠMM, 2016-01-07, vaizdo įrašas).
UPC projekto „Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistemos plėtra“ (II etapas) renginiuose skaityti pranešimai:
- Socialinių mokslų PUPP projekto pristatymas (2012, vaizdo įrašas). Šarūno Gerulaičio, Ugdymo plėtotės centro Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjo pranešimas „Socialinių mokslų PUPP projektas. Kriterinis vertinimas" (1 dalis) .
- Darbų aplanko sudarymo principai (2012). Šarūno Gerulaičio, Ugdymo plėtotės centro Socialinių mokslų, dorinio ugdymo ir kūno kultūros poskyrio vedėjo pranešimas „Socialinių mokslų PUPP projektas. Kriterinis vertinimas" (2 dalis).
- Socialinių mokslų darbų aplankas (2012). Jolitos Milaknienės, Vilniaus licėjaus geografijos mokytojos ekspertės pranešimas „Socialinių mokslų darbų aplankas".
- Mokinio aplankas: praktinė patirtis (2012). Donato Puslio, Vilniaus tarptautinės mokyklos mokytojo, pranešimas „Mokinio aplankas. Praktinė patirtis".
- Socialinių mokslų pamokų kokybė: aspektai ir apibendrinimai (2012). Evaldo Bakonio, Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros projekto metodininko, pranešimas „Socialinių mokslų pamokų kokybė: aspektai ir apibendrinimai".
Metų paskaita mokytojams
- „Reformacijai – 500. Istorinio ir dvasinio palikimo paraštėje...“, doc. dr. Deimantas Karvelis ( 2017-01-05, vaizdo įrašas).
- „Istorijos nesuklastosi? Islamo istorijos ir musulmonų įvaizdžio konstravimas Lietuvos viešojoje erdvėje“ prof. dr. Egdūnas Račius (2016-01-07, vaizdo įrašas).
Mokomieji filmai
Mokomasis filmas „Kaip tiriamoji veikla skatina mąstyti?“ (2017, vaizdo įrašas) pristato kaip tiriamoji veikla skatina mąstyti. Sėkmingas temos įgyvendinimo pavyzdys - Jaunųjų geografų mokyklos praktinio pažinimo stovykla Anykščiuose. Pažinti pasaulį ir jo dėsnius yra ne tik įdomu - tai būtina kasdieniame gyvenime. Ieškodami sprendimų, atsakymų į įvairius probleminius klausimus, turime išmokti aktyviai stebėti, jungti, lyginti, interpretuoti įvairių dalykų žinias.
Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras sukūrė naują metodinę medžiagą – filmų ciklą „Mokyklų edukacinių erdvių geroji patirtis: sklaidos aspektas“. Filmų tikslas – pristatyti edukacines erdves ir gamtos ekspozicijas mokyklų aplinkoje, gyvosios ir negyvosios gamtos ekspozicijų kūrimą ir panaudojimą formaliojo ir neformaliojo ugdymo procese, plėtoti naujas ir originalias edukacinių erdvių kūrimo idėjas, išsaugant ugdymo įstaigų aplinkos ir vidinių erdvių biologinę įvairovę, atskleidžiant jų edukacinę reikšmę.
- Zarasų žemės ūkio mokyklos edukacinės erdvės
- Šeduvos gimnazijos edukacinės erdvės
- Veisiejų S. Gedos gimnazijos edukacinės erdvės
Jaunųjų geografų mokykla. 2014 m. sausio 2-4 dienomis, vyko Jaunųjų geografų mokyklos (JGM) žiemos sesija. Šios sesijos metu mokiniai dalyvavo įvairiose veiklose, viena jų plačiau pristatoma šiame reportaže (2014, vaizdo įrašas). Bernardinų sode, edukacinio užsiėmimo metu, mokiniai rinko medžiagą apie šios teritorijos lankytinus objektus, juos žymėjosi plane, turėdami seną (XX a. pabaigos) Bernardinų sodo nuotrauką ieškojo vietos iš kurios ji fotografuota, patys fiksavo bei apibūdino pokyčius. Antra šios užduoties dalis vyko Hnit Baltic įmonės mokomojoje klasėje, kurioje mokiniai kūrė savo žemėlapius naudodamiesi GIS technologijomis.
Mokomajame filme „Pamoka muziejuje" (2017, vaizdo įrašas) yra pateikiami konkretūs, aiškūs žingsniai, kuriais remiantis galima nesunkiai suorganizuoti pamoką muziejuje. Labai svarbu, kad mokymasis būtų kuo aktyvesnis - mokiniai pasijustų bendro proceso dalyviais, juos suptų įdomūs, dėmesį patraukiantys objektai. Per patirtį įgytos žinios į atmintį įsirėžia daug giliau.
Mokomasis filmas „Kaip vertinti ugdymo procese?“ (2017, vaizdo įrašas). Šiame filme keliamas klausimas, kokį mokinių vertinimo būdą taikyti, kai šiuolaikiniam mokymui jau nebetinka formalus „matavimo būdas". Kodėl mokinys dažnai jaučiasi neįvertintas arba įvertintas neteisingai? Kodėl vertinimas, kurio pagrindinis tikslas -- padėti mokiniui tobulėti ir įgyti didesnę motyvaciją mokytis, dažnai veikia atvirkščiai -- mokinys patiria nusivylimą, neteisybę ir nebenori mokytis?
Tarpkultūrinis ugdymas mokykloje - GEOGRAFIJA (2012, vaizdo įrašas). Šiame geografijai pritaikytame filmuke, kuris yra filmų ciklo dalis aptariami svarbūs tarpkultūrinio ugdymo plėtojimo formalaus ugdymo programose klausimai.
Kita medžiaga
- Nuotekos - neišnaudotas išteklius. JT Pasaulio vandens išteklių plėtros atskaitos santrauka, (2017, .pdf)
- Yoko Mochizuki. Textbooks for Sustainable Development - A Guide to Embedding. UNESCO, Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development, (2017, .pdf)
Skyrelį tvarko Nijolė Grybovienė Informacija atnaujinta 2022-12-07.