Ugdymas kitose erdvėse   Intelektinės nuosavybės samprata   MIR   STEAM   Geografinės informacinės sistemos   Etninė kultūra   Ištekliai mokyklų veiklos tobulinimui   Migracija ir integracija   Aukštesniųjų mąstymo gebėjimų ugdymas   Lietuvos aktualijos: ką manai?   

2023 m. 

2023 m. vasario 28 d. įvyko EUIPO Webinaras, skirtas Intelektinės nuosavybės sąmoningo vartojimo didinimui „Overlap between RCDs and EUTMs“ („Europos Sąjungos prekių ženklo ir registruoto Bendrovės dizaino ženklų persidengimas“). Pranešimą skaitė, praktinius pavyzdžius pateikė ir į klausimus atsakė Gailė Sakalaitė  - iš  EUIPO - Legal Department.  Webinaro įrašą ir G. Sakalaitės pranešimą anglų kalba galite peržiūrėti čia: Overlap between RCDs and EUTMs.

Pranešimas naudingas technologijų mokytojams, dailės mokytojams ir visų dalykų mokytojams, kurie integruoja vartotojų ugdymo klausimus ar nagrinėja dizaino elementus pamokose. 

Šiame Webinare nagrinėjamos esminės abiejų rūšių teisių savybės, įskaitant jų apsaugos apimtį, aptarti kiekvienos iš jų privalumai ir trūkumai, susiję su registravimu ir reikalavimais, pripažįstant nuosavybės teises negaliojančiomis. Remdamiesi praktiniais pavyzdžiais, dalyviams pristatyti EU prekių ženklų ir registruoto Bendrovių dizaino registravimo ir negaliojimo patvirtinimo procedūrų ypatumais, todėl medžiaga naudinga ir Teisės dalyko mokytojams.

 

Gera žinia! 

2022 m. Paskelbti projekto „D.U.K. apie autorių teisių apsaugą mokytojams" rezultatai. Atsakymus į dažniausiai užduodamus klausimus apie autorių teises (lietuvių kalba) rasite čia.

2021 m. kovo 14 d. pranešimas. EUIPO - Europos Sąjugos intelektinės nuosavybės biuras (observatorija) inicijuoja naują projektą „D.U.K. apie autorių teisių apsaugą mokytojams“, kuris buvo pristatytas Intelektinės nuosavybės švietme tinklo 2020 m. lapkričio mėn. susitikimo metu. Šio projekto tikslas - suteikti mokytojams ir mokiniams aiškią ir tikslią informaciją apie saugomo intelektinio turinio naudojimą, leistiną švietimo kontekste, ypač internete. Projektas inicijuotas atsižvelgus į DUK apie autorių teises vartotojams.

2020 m.

Atsakydami į klausimą: kaip mokytojai gali tapti intelektinės nuosavybės kūrėjais?

Siūlome susipažinti su prof. dr. Ramutės Bruzgelevičienės (2020) parengtu leidiniu Ugdymo turinio kūrimas mokyklos lygmeniu: galimybės ir iššūkiai. čia Jūs rasite medžiagos diskusijoms kuriant (ir arba) atnaujinant ugdymo turinį, suprasite, kaip suprantamas ugdymo turinio kūrimas mokyklos lygmeniu ir galėsite pasitikrinti, ką Jūs asmeniškai kuriate.

Kviesdami aktyviuosius mokytojus, švietimo lyderius priimti iššūkį ir prisidėti prie ugdymo turinio konstravimo, siūlome susipažinti su metodiniais siūlymais "Kaip kurti akademinį žodyną ugdymo turinio konstravimui?" (2020) ir tapti intelektinės nuosavybės kūrėjais! 

 

Atsakydami į klausimą: kokios rekomendacijos mokytojams, integruojantiems intelektinės nuosavybės aktualų turinį pamokose? 

Siūlome susipažinti su pranešimų medžiaga:

Projekto „Saugesnis internetas“ diskusija apie intelektinę nuosavybę ir kūrybą internete. https://mokytojotv.emokykla.lt/2020/10/projekto-saugesnis-internetas-diskusija.html 

- Statauskienė L. Intelektinė nuosavybė. Ką turi žinoti informatikos mokytojas? // Informacinių technologijų mokytojų konferencija Informacinės technologijos ir švietimas//. 2019-04-23, VGTU. Nuoroda internete: http://itsvietimas.vgtu.lt/wp-content/uploads/2019/04/LStatauskiene_intelektine_nuosavybe.pdf 

Atsakydami į klausimą: Intelektinė nuosavybė - kas tai? Pristatome Intelektinės nuosavybės sampratą.

Intelektinė nuosavybė (angl. intellectual property) – nematerialioji nuosavybė, kuri yra žmogaus dvasinės kūrybos bei protinio darbo rezultatas, proto (intelekto, mąstymo, minties) produktas,  saugomas įstatymo, kaip ir bet kuri kita nuosavybės forma. Intelektinės nuosavybės teisė saugo išradimus, kūrybiškumą, išradingumą.

Intelektinės veiklos rezultatai – mokslo, literatūros ir meno kūriniai, išradimų patentai, pramoniniai pavyzdžiai bei kiti intelektinės veiklos rezultatai, išreikšti, kuria nors objektyvia forma (rankraščiai, brėžiniai, modeliai ir pan.).

  • Kodėl tai asmeniškai svarbu kiekvienam?

Intelektinė nuosavybė  sukurtų daiktų, idėjų pavdidalu supa mus kiekvieną dieną mūsų aplinkoje ir visose veiklos srityse: darbas, poilsis, laisvalaikis, mokslas, technika, kultūra, kūrybos objektaimeno ir menininkų, rašytojų ir poetų kūriniai, išradimai, dizainas, daiktų ir skaitmeninis pasaulis - viskas yra susiję su žmogiškojo intelekto sprendimais. Išradimų patentai ir kiti intelektinės veiklos rezultatai civilinių teisių objektais tampa nuo to momento, kai jie intelektinės veiklos rezultatais pripažįstami įstatymų nustatyta tvarka.

  • Kodėl intelektinės nuosavybės sampratą reikia pristatyti mokiniams?

Šiuolaikinio gyvenimo sąlygomis kasdieniame gyvenime, kaip ir mokymosi procese susiduriame ir naudojamės intelektinės nuosavybės produktais. Intelektinę nuosavybę sudaro: komercinės paslaptys; autorių ir gretutinės teisės; pramoninė nuosavybė (dizainai, prekių ženklai, patentai ir naudingieji modeliai). Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse numatyta, jog civilinių teisių objektas, be kita ko, yra ir intelektinės veiklos rezultatai, todėl korektiškas jų naudojimas ir intelektinės nuosavybės sampratos išmanymas yra privalomas kiekvienam piliečiui.

  • Kodėl tai svarbu išmanyti kiekvienam mokytojui?

Išmaniųjų technologijų laikais, kai mokymo ir mokymosi medžiagos rengimas neišvengiamai susietas su mokymosi objektų kūrimu ir intelektinės nuosavybės produktų naudojimu, o intelektinės nuosavybės sampratos formavimas rekomenduojamas mokykloje kaip svarbi mokinių bendrųjų kompetencijų ugdymo dalis, mokytojas turi ne tik būti susipažinęs su samprata, bet taip pat gebėti integruoti šį žinojimą į tiesioginę mokymo veiklą, ugdymo procesą ir ugdymo srities  / dalyko turinį.

 

 


Skyrelį tvarko Loreta Statauskienė Informacija atnaujinta 2023-03-03.