Apžvalgos, duomenys, rekomendacijos
Romų situacijos Lietuvoje apžvalga (situacijos apžvalga ir rekomendacijos mokytojams, socialiniams pedagogams, parengė dr. Vita Petrušauskaitė, 2016)
Rekomendacijos dėl romų vaikų įtraukiojo ugdymo stiprinimo (2017)
Rekomendacijos remiasi bendrojo ugdymo mokyklų konsultavimo ir mokymų proceso, vykusių 2017 m. rugsėjo – lapkričio mėnesiais, medžiaga.
Rekomendacijos paremtos šių konsultacijų metu iškeltomis situacijomis, ieškotais sprendimais, bandymais ir diskusijomis.
Romų istorija, kalba, kultūra / kinas
„Esu Karolis“ - vaikams skirta iliustruota knyga apie romų holokaustą
„Gyvenu stovykloje. Mama sako, kad čia esame kelis mėnesius, bet manau, kad tai, kas buvo anksčiau, tėra tik sapnas. Mama sako, kad taip yra dėl alkio.
Stovykla tai tokia vieta, kur yra labai daug žmonių, kurie visai neatrodo kaip žmonės. Jie pavargę ir baisiai sulysę. Mama sako, kad tiems, kurie iki stovyklos buvo liekni, yra lengviau, nes jų skrandžiai maži, o čia nėra ką valgyti.“ (Ištrauka iš knygos „Esu Karolis“. Autorė Natalia Gancarz).
„Esu Karolis“ – tai vaikams skirta knyga apie Antrojo pasaulinio karo metais vykdytą romų holokaustą – Samudaripen. Knygos autorė Natalia Gancarz yra lenkų etnologė, romų kultūros tyrinėtoja, scenaristė, mokslinių publikacijų, eilėraščių ir prozos kūrinių autorė, 2011 m. išleidusi eiliuotą abėcėlę romų vaikams „Romano Abecadło“.
Teisė prisiminti. Švietimo vadovas jaunimui apie romų genocidą
Prieš ir per Antrąjį pasaulinį karą vykdytas romų genocidas stipriai paveikė romų bendruomenes visoje Europoje ir yra itin svarbus aiškinant romafobijos paplitimą bei romų diskriminaciją. Mokymasis apie genocidą yra labai svarbus visiems jauniems žmonėms. Romų jaunimui tai yra būdas suprasti, kas buvo padaryta jų bendruomenėms, bei padėti jiems suvokti savo identitetą bei šiandienos situaciją. Europos Tarybos parengtas leidinys Teisė prisiminti yra švietimo vadovas visiems tiems, kurie nori įgyti gilesnį supratimą apie romų genocidą ir kovoti su diskriminacija. Vadovas remiasi žmogaus teisių švietimo principais, ir atmintis jame pateikiama kaip mokymosi apie, per ir už žmogaus teises aspektas. Teisė prisiminti apima švietimo veiklą bei atminčiai skirtų renginių organizavimo idėjas, informaciją apie genocidą ir jo svarbą šiandienos romų situacijai. Pirmiausia jis buvo sukurtas jaunimo darbuotojams neformalioje aplinkoje, bet bus naudingas visiems, dirbantiems švietimo srityje, įskaitant mokyklas.
Pranešimo apie Antrojo pasaulinio karo metais romų patirtą genocidą vaizdo įrašas. Pranešimą skaitė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centro Genocido ir rezistencijos tyrimo departamento direktorius dr. Arūnas Bubnys.
Pranešimas skaitytas Tautinių mažumų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės bendradarbiaujant su Ugdymo plėtotės centru rengtame seminare ,,Romų tautinės mažumos istorija: nuo atsiradimo Europoje iki XX amžiaus genocido“.
Aušros Simoniukštytės straipsnis „Lietuvos romai tarp istorijos ir atminties“
Straipsnyje apžvelgiami istoriniai romų bendruomenės Lietuvoje tyrinėjimai, apimantys laikotarpį nuo XV a. iki XX a. vidurio. Remiantis biografiniais pasakojimais, straipsnyje nagrinėjamas romų gyvenimo būdas prieškariu, kvestionuojamas stereotipinis romų kaip bekilmių klajoklių vaizdinys. Analizuojant karo meto atsiminimus, aptariamas nacių vykdytas romų genocidas, jo etapai, romų pasirinktos išsigelbėjimo strategijos.
Straipsnis paskelbtas leidinyje „Lietuvos etnologija“, 2007 m.
Romų kalbos gramatika „Romų kalba. Romany čhib“
Parengė Vida Beinortienė. Panevėžio vaikų dienos užimtumo centras. Panevėžys, 2011 m.
Gramatika skirta skaityti ir rašyti gimtąja kalba norintiems išmokti romams ir šia kalba besidomintiems lietuviams. Knygą sudaro keturios dalys: lietuvių kalbos gramatikos pavyzdžiu sudaryta romų kalbos gramatika, skaitiniai ir puspenkto tūkstančio žodžių romų-lietuvių ir lietuvių-romų kalbų žodynėliai. Knygą redagavo Vilniaus pedagoginio universiteto doktorantė romė Rada Bogdanovič.
Knygoje išspausdintos į romų kalbą išverstos lietuvių liaudies pasakos, K. Donelaičio, J. Marcinkevičiaus, P. Širvio poezijos, kiti kūriniai.
Kaip teigia autorė, Europoje gyvenančių romų kalba suskirstyta į devynis dialektus. Lietuvos ir Lenkijos romų patarmė priskiriama Baltijos dialektui.
Filmas „Mokykla. Tolerancija. Romai“ – tai Nacionalinės švietimo agentūros, įgyvendinamo projekto „Bendrojo ugdymo mokytojų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų tobulinimas“ sukurtas filmas, siekiant suteikti metodinę-informacinę pagalbą pedagogams bei pagalbos specialistams, dirbantiems klasėse, kuriose mokosi įvairių ugdymo(si) poreikių turintys mokiniai. Filmo paskirtis – atskleisti mokinių įtraukties į mokyklos bendruomenę ypatumus. Filmo herojus – romų tautybės vaikinas reflektuoja savo patirtį mokykloje, kaip sekėsi susirasti draugų, įsitraukti į mokymosi procesą. Ekspertų įžvalgos padeda geriau suprasti visuomenės nuostatas į romų tautybės žmones, skatina geriau pažinti mokinių gyvenimą šeimoje ir buvimą mokykloje, aptaria, kaip ugdyti toleranciją.
Skyrelį tvarko NŠA komanda Informacija atnaujinta 2020-10-27.