Pilietinio pasipriešinimo ir visuomenės atsparumo informacinėms grėsmėms temų ir medžiagos pateikimas šiuo metu yra fragmentiškas. Pilietiškumo, nacionalinio saugumo ir gynybos temomis yra parengta nemažai vadovėlių, metodinės medžiagos, įvairaus pobūdžio ir formato informacijos pateikiama skirtingų institucijų, organizacijų tinklalapiuose. Nepaisant to, kad esama turinio, skirto moksleiviams, mokytojams, kitoms suinteresuotosioms grupėms, nėra vienos nuoseklios informacinių paketų duomenų bazės, kurios medžiaga remiantis būtų galima įgyvendinti skirtingus mokymosi scenarijus. Atsižvelgiant į mokomojo dalyko specifiką taip pat svarbu ne tik perteikti teorines žinias, bet ir ugdyti gebėjimą improvizuoti, priimti sprendimus neapibrėžtose situacijose.
Pilietinio pasipriešinimo bei visuomenės atsparumo informacinėms grėsmėms mokomosios medžiagos paketuose susistemintas ir suaktualintas pilietinio pasipriešinimo, visuomenės atsparumo informacinėms grėsmėms, temomis vaizdinis, garsinis ir tekstinis turinys, pateiktos interaktyvios ugdymo prieigos leidžiančios naujai pažvelgti į ugdymo procesą. Mokslo tiriamojo darbo projektas „Lietuvos visuomenės atsparumo ir galios vystymas pilietinei gynybai” įgyvendintas vadovaujantis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2022 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. V-361. Projekto vadovė – Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos Gynybos inovacijų centro direktorė, dr. Viktorija Šimanauskienė.
Lietuvos mokslų akademijos Humanitarinių ir socialinių mokslų skyrius 2023 m. balandžio 28 d. organizavo seminarą pilietinio ugdymo mokytojams „Demokratija ir pilietinės visuomenės vertybės“. Seminaras organizuotas siekiant kelti pilietinio ugdymo mokytojų kvalifikaciją aptariant pagrindinius pilietinio ugdymo ir demokratinės visuomenės principus bei Lietuvos Respublikos Konstitucijos reikšmę ir pagrindines jos vertybes. Dalinamės seminaro medžiaga (pranešimas „Konstitucija – tradicija, reikšmė ir vertybės“, rengėjas Vytautas Nekrošius, pranešimas „Konstitucinė valdžios sąranga“, rengėjas Dr. Dovilė Pūraitė-Andrikienė), kuri gali būti naudojama pilietiškumo pagrindų pamokų metu, dirbant pagal atnaujintą Pilietiškumo pagrindų bendrąją programą.
Taip pat kviečiame mokytojus naudoti Vilniaus universiteto Teisės fakulteto parengtomis pamokomis, naudingomis dėstant Teisės dalyką. Didžiojo dalis pamokų yra tinkamos naudoti dirbant pagal atnaujintą Teisės bendrąją programą
Pagrindinio ugdymo mokinių pilietiškumo ugdymo pasiekimai, jų vertinimo kriterijai, įgyvendinimo būdai ir priemonės, 2018 m. lapkričio 8 d.
Pamokos Valstybės pažinimo centre. Mokomoji medžiaga (2018). Valstybės pažinimo centre, kurio ekspozicijose siekiama atsakyti į klausimus, kaip veikia demokratiška valstybė ir jos institucijos, kaip piliečiai gali dalyvauti valstybės kūrime ir valdyme, kokiais būdais galima spręsti visai visuomenei ar vietos bendruomenei aktualias problemas. Mokomosios medžiagos komplektą sudaro 16 pamokų planų: pilietiškumo pagrindų, istorijos, geografijos, lietuvių kalbos, etikos, tikybos ir pradinio ugdymo. Šios pamokos parengtos pagal sutartą plano struktūrą ir orientuotos į kompetencijų ugdymą, tad tai ir tapo pagrindiniu ugdomuoju tikslu. Svarbia užduotimi buvo kiekvienos veiklos teminės ir dalykinės integracijos atskleidimas, susietas su dalykų bendrųjų programų temine sritimi ir trumpu susijusių temų aprašu. Tokiu būdu, kiekvienas mokytojas, ruošdamasis pamokai, ne tik turės platesnį integracijos galimybių suvokimą, bet ir tiesiog naudodamasis interneto sąsaja, galės daugiau patyrinėti kitų dalykų bendrųjų programų temines sritis ir taip išvengti nereikalingo kartojimosi arba aptarti kitus svarbius nagrinėjamos temos aspektus.
Pamokos Valstybės pažinimo centre. Mokomoji medžiaga (2017).
Mokytojų kvalifikacijos tobulinimo dirbtuvės Valstybės pažinimo centre: patirties taikymo galimybės.
Ugdymo plėtotės centras drauge su Goethe‘s instituto Vilniuje projekto „Tarptautiniai jaunimo debatai“ alumnai parengė Vasario 16-osios minėjimui skirtą mokomąjį filmą „Debatuok savo klasėje! Ar baigę mokyklą jaunuoliai turi atlikti privalomąją karinę tarnybą?“
Mokomasis filmas „Debatuok savo klasėje! Ar baigę mokyklą jaunuoliai turi atlikti privalomąją karinę tarnybą?“ skirtas susipažinti su debatais ir jų metodika, skatinančia kritinį kūrybinį ir loginį mąstymą, gebėjimą formuluoti argumentus, atsirenkant reikalingus faktus ir įrodymus, kartu gerbiant oponento nuomonę ir pripažįstant jos vertingumą. Jis taip pat gali būti naudojamas ir kasdienėje pamokinėje veikloje. Po filmo peržiūros rekomenduojama jį aptarti. Šis aptarimas gali būti organizuojamas įvairiai, pavyzdžiui: aptarti debatų eigą ir išsiaiškinti, kas mokiniams atrodė nesudėtinga, o kam reikia papildomo pasirengimo; paprašyti pateikti papildomų argumentų, kurie dar nebuvo išsakyti; „Minčių lietaus“ metodu pasiūlyti mokiniams įvardyti kitas svarbias temas, kuriomis būtų galima diskutuoti kitose pamokose; aptarti namų užduotis, skirtas pasirengti debatams, jei bus nutarta, pavyzdžiui, surengti debatus klasėje ir kt.
Socialinio verslo gidas. Šiame leidinyje aprašyti socialinio verslo žingsniai, taip pat jame supažindinama su socialinio verslo sąvoka, skirtumais nuo kitų socialinės ekonomikos subjektų, socialinio verslininko profiliu, aiškinama kodėl verta pradėti vystyti arba prisidėti prie socialinio verslo vystymo. Leidinyje patiekiami praktiniai socialinio verslo vystymo aspektai: kaip išvystyti idėją, kaip pasiruošti prieš paleidžiant socialinį verslą, kaip įvertinti išorinius aspektus: atlikti rinkos analizę, nustatyti savo klientą ir suinteresuotas šalis, įsivardinti konkurentus, kaip sukurti verslo modelį ir užpildyti verslo drobę, kaip vykdyti tinkamą komunikaciją ir galiausiai – sėkmingas startas – tinkama teisinė forma, finansavimo mechanizmai.
Medijų ir informacinis raštingumas Šiame puslapyje rasite medžiagą, kurią galima naudoti tiek formaliojo, tiek neformaliojo ugdymo užsiėmimuose. Pateikiame įvairių klasių mokiniams skirtą medijų ir informacijos raštingumą analizuojančią metodinę medžiagą, taip pat rekomendacijas, kaip ją galima pritaikyti mokyklose. Metodinė medžiaga skirta padėti ugdyti mokinių gebėjimus rasti, atsirinkti, suvokti ir kritiškai vertinti informaciją, naudotis šiuolaikinėmis informacijos sklaidos priemonėmis, išreikšti save per medijas. Tai padės ugdyti jų kūrybiškumą ir problemų sprendimo gebėjimus bei suvokimą apie šiuolaikinio pasaulio politinius, socialinius, kultūrinius ir ekonominius procesus. 2015
Pilietinės visuomenės instituto (http://www.civitas.lt/) vykdyto „Kuriame Respubliką“ projekto rezultatai:
- Apie projektą;
- Vaizdo medžiaga: "Kuriame Respubliką"; ATGAL Į ATEITĮ įgyvendinimo žingsniai; AUGINKIME VIENI KITUS įgyvendinimo žingsniai;
- 120 projektukų aprašymai;
- 3 nacionalinių projektukų aprašymai;
- Kuriame Respubliką: visuomenės pilietinio veikimo kompetencijų ugdymas;
- Piliečių bendruomenė mokykloje: neformalaus ugdymo gairės. Projekto "Kuriame Respubliką" patirtys;
- Pilietinių idėjų veikimo knyga. Pilietinės iniciatyvos ir ne tik: išbandytos idėjos norintiems veikti.
Pagrindinio ugdymo pilietiškumo metodinės rekomendacijos, 2008.
Ugdome Lietuvos pilietį (patarimai mokytojui) – metodinė priemonė skirta padėti mokytojams ugdyti sąmoningus Lietuvos piliečius, asmenis, turinčius reikiamų žinių, gebėjimų bei vertybinių nuostatų, būtinų deramai dalyvauti savo bendruomenės, tautos ir valstybės gyvenime. sudaro dvi pagrindinės dalys: „Pilietiškumo ugdymas pradinėse klasėse“ ir „Pilietiškumo ugdymas pagrindinėje ir vidurinėje mokykloje“. Pirmoji dalis skirta pradinių klasių mokytojams. Antrąją metodinės priemonės dalį sudaro trys skyriai: „Pilietinio ugdymo įgyvendinimas 5–8 klasėse“, „Pilietinio ugdymo įgyvendinimas 9–10 klasėse“ ir „Pilietinio ugdymo įgyvendinimas 11–12 klasėse“. Metodinėje priemonėje pateikiama pamokų planų, projektinės veiklos idėjų, kūrybinių užduočių pavyzdžių, metodinių patarimų mokytojams.
Edukacinis žaidimas – priemonių komplekto Ugdome Lietuvos pilietį dalis (1-4 klasė). Jis skirtas žaismingam ir įdomiam pirmosios klasės mokinių pilietiniam ugdymui. Kartu mokytis ir žaisti kviečia „Pirmoko paso“ veikėjai Mintė ir Mokas. Edukacinio žaidimo – padėti mokytojui ne tik supažindinti mokinius su istorija, bet ir skatinti mažąjį pilietį pasijusti savo valstybės dalimi, ugdyti pilietines vertybes.
Pasaulio paveldas - jaunimo rankose. Mokymo vadovas pedagogams.pdf ir Užduočių rinkinys, PDF. Šis mokymo vadovas ir užduočių rinkinys – pirmasis žingsnis siekiant papildyti Lietuvos mokyklų programą mokymu apie pasaulio paveldą. Leidinys padės ne tik supažindinti mokinius su vertingiausiais kultūros ir gamtos paminklais, bet ir paskatins aktyviai prisidėti prie paveldo išsaugojimo. Leidinyje pateikiamos praktinės paveldosauginės veiklos rekomendacijos ir pasiūlymai. Ją siūlome plėtoti ne tik mokyklose, bet ir paveldo vietovėse, bendradarbiaujant su muziejais, paveldo vietovių priežiūros institucijomis, savivaldos institucijomis bei vietos bendruomene. )
Jaunimo politika – kas tai? Medžiagoje siekiama supažindinti mokinius su jaunimo politika, pristatyti, kaip jaunimo politikoje gali dalyvauti mokiniai. Trumpi skaidruolių paaiškinimai mokytojams.
Skyrelį tvarko Nijolė Grybovienė Informacija atnaujinta 2023-10-26.