Rekomendacijos dėl atnaujintų bendrųjų programų pritaikymo specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams
Medžiaga parengta įgyvendinant ESF projektą „Bendrojo ugdymo mokytojų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų tobulinimas“ (Pr. Nr. 09.4.2-ESFA-V-715-02-0001). Projekto vykdymo laikotarpis: 2016 m. – 2022 m.
Specialiosios mokymo priemonės
2021-07-21
Specialiosios mokymo priemonės (vaizdinės, techninės, demonstracinės, skaitmeninės mokymo priemonės, žaislai, daiktai, medžiagos, literatūra ir pratybų sąsiuviniai), (toliau- SMP), parengtos ar pritaikytos mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, kurios padeda plėtoti mokinių žinias ir gebėjimus, ugdytis mokymuisi reikalingą kompetenciją, įgyti socialinių ir kasdienio gyvenimo įgūdžių.
NŠA vykdo pritaikytų vadovėlių ir specialiųjų mokymo priemonių vertinimą, nustato pritaikytam vadovėliui ir specialiajai mokymo priemonei keliamus reikalavimus (išskyrus atitiktį higienos normoms), specialiųjų mokymo priemonių rengimo metu konsultuoja teikėjus ir autorius.
Specialiųjų mokymo priemonių rengimą pradėjo Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras (2019 m. reorganizuotas į Nacionalinę švietimo agentūrą) nuo 2005 m., o nuo 2009 m. SMP rengimas ir leidyba vykdoma ES projektų finansuojamomis lėšomis.
/saugykla/tvs/141/files/Spec.priemones1.pdf
/saugykla/tvs/141/files/spec.priemones2.pdf
/saugykla/tvs/141/files/spec.priemones3.pdf
/saugykla/tvs/141/files/spec.priemones4.pdf
/saugykla/tvs/141/files/spec.priemones5.pdf
Pagalba mokyklai ir mokytojui
2021-04-22
Numatytas naujas mokyklų specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams vaidmuo įtraukiojo ugdymo sistemoje, atsižvelgiant į mokinių, turinčių įvairių ugdymosi poreikių įvairovę. Bendrojo ugdymo mokyklos turi prisiimti atsakomybę už kiekvieno mokinio ugdymąsi, individualizuotų mokymo metodų taikymą, aktyvų mokinių dalyvavimą ugdymo procese bei kokybiškos pagalbos jiems teikimą. Mokymosi pagalbą mokiniams mokykloje teikia juos mokantis mokytojas. Jis vykdo mokinių mokymosi stebėseną, informuoja švietimo pagalbos specialistus, jei mokiniai turi mokymosi sunkumų ir/ar sutrikimų, kartu su specialistais konsultuojasi kaip organizuoti veiksmingą mokymosi pagalbą. Nuo mokytojo kaip mokinio pagalbininko kompetencijų priklauso mokinio mokymosi pasiekimai, jo bendra savijauta klasėje, mokykloje. Užtikrinant švietimo prieinamumą, didės iššūkis mokyklų vadovų atsakomybei, atsakant už palankias ugdymosi aplinkas mokykloje, inicijuojant pokyčius mokyklos kultūroje, įtraukiant visą mokyklos bendruomenę kaip palaikančią mokymosi bendruomenę.
Rekomendacijos dėl mokymo priemonių pasirinkimo
REKOMENDACIJOS MOKYKLOMS DĖL SPECIALIŲJŲ MOKYMO PRIEMONIŲ PASIRINKIMO
Rekomendacijos dėl programų pritaikymo
Švietimo ir mokslo ministerijos ir Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro užsakymu parengtos Lietuvių kalbos pradinio ir pagrindinio ugdymo programos mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl klausos sutrikimo, taip pat metodinės rekomendacijos mokytojams dėl pradinio ir pagrindinio lietuvių kalbos Bendrųjų ugdymo programų pritaikymo ar individualizavimo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių.
Tikimės, kad šios rekomendacijos palengvins lietuvių kalbos mokytojų, dirbančių su mokiniais, turinčiais specialiųjų ugdymosi poreikių darbą, padės tinkamai organizuoti ugdymo(si) procesą, sėkmingiau vykdyti įtraukųjį ugdymą. Šios rekomendacijos padės mokytojams atpažinti ne tik mokymosi sunkumus, bet mokinio stiprybes ir galias, kurias pažįstant, mokytojai galės sėkmingai planuoti ugdymo turinį ir mokymo(-si) veiklas, rekomendacijose pateiktos nuorodos į mokymo priemones, sutrikimo raišką ir įtaką mokinio mokymuisi.
2017 m. rugpjūčio 3 d. Švietimo ir mokslo ministro įsakymu V-625 patvirtintos Švietimo ir mokslo ministerijos kartu su Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centru parengtos „Rekomendacijos mokykloms dėl smurto artimoje aplinkoje atpažinimo kriterijų ir veiksmų, kilus įtarimui dėl galimo smurto artimoje aplinkoje”. Įsakymas įsigalioja š. m. rugsėjo 1 d.
Lietuvių kalbos pradinio ugdymo programos mokiniams
Lietuvių kalbos pagrindinio ugdymo programos mokiniams
Rekomendacijos dėl individualizavimo
Skaitmeninių priemonių sąrašas, skirtas dirbti nuotoliniu būdu su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais (2021-02-26)
Skaitmeninį turinį su įvairiais skaitmeniniais įrankiais pagalbos mokiniui specialistai (specialieji pedagogai, logopedai, tiflopedagogai, surdopedagogai) ne tik patys kuria ir kaupia, bet ir juo dalijasi tarpusavyje, su mokytojais, tėvais (globėjais, rūpintojais) savo sukurtose ir administruojamose interneto svetainėse, socialiniuose tinkluose. Taip sukurti ir sukaupti 2020 metų nuotolinio mokymosi laikotarpiu skaitmeniniai ištekliai, skirti dirbti nuotoliniu būdu su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais. Sąraše įvairūs šaltiniai pateikti lietuvių, taip pat Lietuvos tautinių mažumų mokykloms lenkų ir rusų kalbomis.
Nuoroda: Skaitmeninių priemonių sąrašas
Taikomosios elgesio analizės metodas vaikams, turintiems specialiųjų poreikių
Skyrelį tvarko Ana Pavilovič-Jančis Informacija atnaujinta 2022-12-20.