Šiame skyrelyje pateikiame nuorodas į įdomius ir aktualius straipsnius, vaizdo įrašus, kitus šaltinius.
Informacijos raštingumas: kas tai yra ir iš ko susideda informacijos raštingumo kompetencijos, kodėl jis svarbus kiekvienam mokiniui ir mokytojui nepriklausomai nuo dalyko, koks mokyklos bibliotekos vaidmuo ir galimybės integruoti informacijos raštingumo ugdymą į visą ugdymo procesą.
Žiniasklaida, jos veikimo principai ir vaidmuo visuomenėje, įtaka mūsų nuomonei apie įvairias visuomenės grupes, etiško informacijos pateikimo jautriomis temomis pateikimo principai (svarbūs ne tik interpretuojant mus pasiekiančią informaciją, bet ir patiems kuriant ir skelbiant medijų turinį).
Naujosios medijos: socialiniai tinklai, videožaidimai. Jų teikiama nauda, panaudojimo galimybės mokytojams, svarbūs žinotini dalykai.
E. sauga, etika: interneto poveikis žmogui, mūsų pačių vienas kitam daromas poveikis per socialines medijas, bendravimo etika, autorių teisių samprata ir jų laikymasis.
Kinas: galimybės panaudoti kiną kaip ugdymo priemonę.
Propaganda: jos samprata, naudojamos strategijos ir atpažinimo būdai.
Vaizdo įrašai, kuriuose galite susipažinti su šiomis sampratomis
Informacinis raštingumas, medijų raštingumas ir skaitmeninis raštingumas: kaip išgyventi šiuolaikiniame, besikeičiančiame pasaulyje. Rimvydas Laužikas – Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto profesorius
Medijų raštingumo ugdymas: politikos kryptys ir pavojai. David Buckingham – Loughborough universiteto (Jungtinė Karalystė) Medijų ir komunikacijos profesorius emeritas
Pranešimai skaityti konferencijoje „Visuomenės medijų raštingumas - saugios valstybės sąlyga“ kurios visą medžiagą ir vaizdo įrašą galite rasti skyrelyje „Renginių medžiaga, vaizdo įrašai".
„Mokytojo TV“ vaizdo transliacija „Kas yra kas? Medijų ir informacinis raštingumas“.
Transliacijos tikslas – pristatyti švietimo bendruomenei medijų ir informacinio raštingumo sampratą, supažindinti su galimybėmis jį stiprinti bendrajame, neformaliajame ugdyme.
Egidijus Jurgelionis, žurnalistas, viešųjų ryšių specialistas, analizavo temą „Žiniasklaidos įtaka visuomenės formavimuisi: kas lemia mūsų požiūrį į visuomenės problemas?“; projekto koordinatorė Rasa Jančiauskaitė pristatė medijų ir informacinio raštingumo sampratą, ugdymo tikslus, integravimo į ugdymo turinį galimybes ir priemones.
Kviečiame žiūrėti transliacijos vaizdo įrašą. Jį (ar jo dalį) taip pat galite naudoti pamokose, neformaliojo ugdymo užsiėmimų metu kaip metodinę priemonę.
Kiti metodiniai ištekliai
Lietuvos ištekliai
- Projekto "Dideli maži ekranai. Medijų raštingumas Lietuvos mokyklose" metodinė medžiaga.
- Saugesnio interneto centro svetainė
- Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos Medijų ir informacinio raštingumo skyrelis
- Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos parengtas informacinis leidinys
- Švietimo ir mokslo ministerijos leidinys iš serijos „švietimo problemos analizė“: Medijų ir informacinis raštingumas Lietuvoje: laikas keisti požiūrį?
- Projekto „Medijų raštingumo ugdymas: kaip prisijaukinti medijų pasaulį“ laidų ciklas
- Metų saugesnio interneto mokytojo“ konkurso nugalėtojų parengta saugesnio interneto veiklų metodinė medžiaga
- Projekto „Mus jungia biblioteka“ konferencijos „informacinis raštingumas ugdymo įstaigose“ medžiaga
Mokslinių ir kitų tyrimų duomenys, dokumentai
- Europos komisijos tyrimas apie internetą ir socialines žiniasklaidos poveikį jaunimo dalyvavimui ir darbui. Šiame tyrime bus pažvelgta į socialinio ir pilietinio švietimo jaunimo darbe temą apsvarstant neformaliuosius mokymosi metodus ir priemones, kurie gali padėti vystyti reikiamus gebėjimus ir kompetencijas. Ypač bus tyrinėjamas interneto, socialinės žiniasklaidos ir naujų technologijų poveikis bei analizuojamos naujos, alternatyvios jaunimo dalyvavimo formos bei nauji politinio dalyvavimo ir sąveikos būdai.
- „Teo“ ir „Omnitel“ užsakymu atlikta rinkos tyrimų bendrovės SIC apklausos apie nepilnamečių naudojimąsi internetu rezultatų apžvalga - 2016-12-09 "Kauno dienos" straipsnyje "Tyrimas: 88 proc. nepilnamečių internetu naudojasi be tėvų priežiūros"
- Šiaurės ministrų tarybos biuro inicijuoto ir tyrimų bendrovės TNS LT įgyvendinto kokybinio jaunimo medijų vartojimo įpročių tyrimo rezultatų apžvalga - 2016-04-18 Šiaurės ministrų tarybos biuro Lietuvoje straipsnyje
- Žmogaus teisių stebėjimo instituto apžvalga "Teisė gauti informaciją Lietuvoje: iššūkiai ir galimybės". Apžvalgoje atskleidžiamos vėliausios tarptautinės šios teisės apsaugos tendencijos bei aptariama, kokį poveikį šie pokyčiai turi teisei gauti informaciją Lietuvoje. Aptariamas ypatingas žiniasklaidos ir pilietinės visuomenės organizacijų vaidmuo gaunant ir skleidžiant visuomenei svarbią informaciją bei tarptautinių žmogaus teisių sutarčių joms teikiama apsauga.
- "NORDICOM" leidiniai MIR ugdymo tematika
- Medijų raštingumo tyrimai ir politika Europoje (COST Action Transforming Audiences, Transforming Societies)
- MIR deklaracijos
- Mokslinių medijų raštingumo ugdymo tyrimų žurnalas "Comunicar"
- Mokslinių tyrimų žurnalas "Media Education Research Journal (MERJ)" (anglų k.)
- Aktualių straipsnių, studijų rinkinys New Questions, New Insights, New Approaches
UNESCO leidiniai
- Unesco medijų raštingumo skyrelis
- UNESCO Iinformacinių ir komunikacinių technologij kompetencijos sąranga mokytojams
- Vadovas pedagogams Pedagogies of Media and Information Literacy Handbook
- Ugdymo programa pedagogams Media and Information Literacy Curriculum for Teachers
- Pasaulinė įvertinimo struktūra Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies
- Strateginės gairės Media and information literacy: policy and strategy guidelines
- Nacionalinės ataskaitos (2014 m.) Media and information literacy policies in Europe
Apie medijų raštingumo ugdymą Šiaurės šalyse:
- Medijų ir informacinio raštingumo Šiaurės šalyse apžvalga
- NORDICOM duomenų bazė
- NORDICOM el. leidinių duomenų bazė
Švedija
- MIR ugdymo portalas
- Medijų raštingumo ugdymo priemonė vaikams, tėvams, mokytojams Nosa på natet
- Kino edukacijai skirtas leidinys Film for joy and learning
- Švedijos medijų taryba
Suomija
- Vadovas tėvams „Children&media“
- Suomijos medijų raštingumo ugdymo politika
- Nacionalinės medijų raštingumo politikos gairės (2013–2016 m.)
- Tarptautinė medijų edukacijos magistro studijų programa Tamperės universitete
- Leidinys apie Suomijos medijų raštingumą
- Suomijos medijų švietimo bendrijos sukurtas suomių interneto svetainė medijų raštingumo ugdytojams (anglų k.)
- Suomijos "Medijų raštingumo mokykla" (suomių k.)
Norvegija
Danija
Kita
- Didžiosios Britanijos priemonė MIR ugdymui
- Vartotojų švietimo portalas
- JAV medijų edukacijos projektas
- Medijų ir vaikų sveikatos centras
- Multimedijos naudojimo ugdyme programa
- Pasaulio informacinio raštingumo išteklių suvestinė (lietuvių išteklius žr. 153–158 psl.).
- Medijų rašringumas pilietiškumo ugdymui
- Kanados skaitmeninio ir medijų raštingumo centras
Skyrelį tvarko Zita Nauckūnaitė